• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 28 شهریور 1402
کد مطلب : 203356
+
-

قدیمی‌ترین سند وقفی

املاکی که 4قرن پیش وقف مسجد شد

املاکی که 4قرن پیش وقف مسجد شد

قدیمی‌ترین سند وقفی تهران قدیم که توسط واقفی به نام ملامحمد مقیما رازی تنظیم شده، موقوفه‌هایی را وقف مسجد جامع بازار تهران کرده است تا درآمدهای حاصل از آنها برای اداره مسجد هزینه شود. این مسجد علاوه‌بر موقوفات ملامحمد مقیما رازی، موقوفات بسیاری دارد و بخش‌های مختلف آن توسط واقفان ساخته و وقف شده است.
علیرضا زمانی، تهران‌شناس درباره موقوفات ملامحمد مقیما رازی در این مسجد می‌گوید: «ملامحمد رازی بخشی از املاک و دارایی‌های خود را حدود 4قرن پیش وقف این مسجد کرد تا هزینه اداره مسجد، تامین آب، روشنایی و تعمیرات بنای مسجد از محل این وقفیات تامین شود. او 6باب دکان در زمینی در جوار مسجد ساخت و یک باب دکان قدیمی متعلق به مسجد را هم پس از تعمیر،  وقف مسجد کرد. در توضیحات وقف او نیز آمده است که از مجموع این 7دکان وقفی، یک باب دکان به موذنی داده شود تا برای مسجد اذان بگوید و درآمد حاصل از 6دکان دیگر هم برای تامین هزینه‌های جاری مسجد صرف شود.»
 ملامحمد مقیما رازی تولیت وقف را هم به ملامحمد عاشورا کرمانشاهی که از علمای معروف آن دوران بود سپرد. او در وقفنامه خود ذکر کرد که پس از ملامحمد عاشورا کرمانشاهی، تولیت وقف به شرط صلاحیت به فرزندان ذکور او برسد. اکنون نیز خاندان رضایی‌ متولی موقوفات ملامحمد مقیما رازی در مسجد جامع بازار تهران هستند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید