همزیستی مسالمتآمیز بازیها و محیطزیست
فاطمه عباسی
همه ما میدانیم که حال زمینمان چندان خوب نیست و به لطف تکتک ما اوضاع هر روز بد و بدتر هم میشود. جنگلها را نابود میکنیم که آووکادو بکاریم و تا چند سال دیگر توی اقیانوسها بیشتر از ماهی، کیسه پلاستیکی پیدا میشود. هر روز چندین تن ماده از زمین استخراج میکنیم و در عرض چند روز خیلیهایشان را به شکل زباله پس میدهیم.
اما سهم بازیها در این کثیفکاریهایمان چقدر است؟ حالا دیگر همه واقفیم که صنعت بازیسازی یکی از بزرگترین و پولسازترین صنایع جهان است. اگر هم تازه از غار بیرون آمدهاید، کافیاست بدانید درآمد سالانه بازیها از مجموع درآمد هالیوود و بالیوود و موسیقی روی هم بیشتر شده است. الان دیگر فقط آنهایی که بازی میکنند، درگیر بازیهای دیجیتال نیستند؛ تعداد افرادی که آنها را تماشا میکنند هم هر سال رو به افزایش است. در سال2017 تقریبا 666میلیون نفر استریم و ویدئوهای مربوط به بازیها را روی پلتفرمهای مختلف تماشا کردند. همه اینها برای طبیعت هم میتواند نگرانکننده باشد و هم خوشحالکننده. خوشحالکننده از این نظر که بازیسازها و استریمرها به حجم عظیمی از مخاطبانی دسترسی دارند که اتفاقا میتوانند در زمانی که توی بازیها یا استریمهایشان صرف میکنند، دنیای واقعی را به آنها معرفی کنند! میتوانند گیمرها را از مشکلات زمین آگاه کنند و حتی راهکارهایی را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم یاد بدهند. بخش بد ماجرا هم این است که این فعالیت بهظاهر کمخطر، تأثیرات مخرب زیادی روی زمین دارد. حجم زبالههای الکترونیکی که از خطرناکترین و بدترین نوع زبالهها هستند، روند رو به رشد نگرانکنندهای دارد و سرعت زیادشدن حجم این نوع زباله، از هر زباله دیگری بیشتر است. متوسط طول عمر هر وسیله الکترونیکی فقط 5سال است و با عرضهشدن هر محصول جدید به تعداد این زبالهها فقط افزوده میشود. وقتی PS5 میآید، برای خیلیها یعنی PS4 زباله شد. تقریبا نصف این زبالهها همان وسایل شخصی هستند که من و شما استفاده میکنیم؛ مثل کامپیوترهای شخصی، موبایلها و تبلت و تلویزیونهایمان که اتفاقا با همینها هم بازی میکنیم.
همه اینها باعث شده تا مدیران محیطزیست در کشور خودمان متوجه نقش و توانایی بازیهای کامپیوتری در بلاهایی که سر محیطزیستمان میآوریم، شوند. آنها اعتقاد دارند که بازیها میتوانند مردم را با این مسائل آشنا و آنها را برای دستبهکارشدن تشویق کنند. حتی قبل از این اتحاد هم این موضوع مستقیم و غیرمستقیم توی خیلی بازیها استفاده شده بود. مثل بازی گاندو که گمیرها را با این گونه جانوری که اتفاقا در معرض انقراض است، آشنا کرده است. مدیران محیطزیستی هم به همین منظور قصد دارند که با همکاری بازیسازها، بازیهایی بسازند که به حفظ محیطزیست کمک و گیمرها را بیشتر با این موضوع آشنا کند.
در نهایت اینکه بازیها رسانهای قوی و تأثیرگذاری هستند و همین قدرتشان ما و شما را مسئول میکند که بیشتر مراقب انتخابهایمان در مورد بازیها باشیم. اینکه توجهها به تأثیرات بازیها بر محیطزیست بیشتر شده، امیدوارکننده است و انتظار میرود در سالهای آینده هم نشانههای بیشتری از این تلاش برای همزیستی این دو ببینیم.