• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 28 شهریور 1402
کد مطلب : 203285
+
-

لزوم حفاظت بیشتر از جنگل هیرکانی

در حالی بخش ثبت‌شده «جنگل‌های هیرکانی» به‌عنوان میراث جهانی یونسکو گسترش یافت که به‌گفته یک پژوهشگر حوزه محیط‌زیست و منابع طبیعی لزوم حفاظت بیشتر از این منطقه و توجه به ارزش‌های غیربازاری و غیراقتصادی آن احساس می‌شود. یونسکو با تبریک به ایران و جمهوری آذربایجان اعلام کرد سایت الحاقی جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.
مصطفی نوری، مدرس دانشگاه درباره اهمیت ثبت جنگل‌ها به‌عنوان میراث جهانی یونسکو به ایسنا گفت: جنگل‌هایی که ثبت جهانی می‌شوند، گونه‌های خاص و متعدد جانوری یا مجموعه اکوسیستمی متمایز نسبت به جنگل‌های مجاور دارند و باید بیشتر حفاظت شوند.
این مدرس دانشگاه گفت: زمانی که جنگلی ثبت جهانی می‌شود ما در برابر جامعه جهانی متعهد به انجام مراقبت و حفاظت بیشتر می‌شویم و باید سعی کنیم ضمن حفظ گونه‌های موجود در جهت افزایش تعداد آنها عمل کنیم، به‌گونه‌ای که با زادآوری بیشتر حتی به ذخیره‌گاه گونه تبدیل شود و در نقاطی که دارای اقلیم و خاک مشابه هستند بتوانیم تعداد آنها را افزایش دهیم. او درباره افزایش تعداد گردشگران در پی ثبت یک منطقه حفاظت شده به‌عنوان میراث جهانی و وجود نگرانی‌هایی مبنی بر آسیب رسیدن به محیط‌زیست منطقه گفت: لازم است برای معرفی بهتر منابع طبیعی و جنگل‌ها عمل کنیم و جایگاه واقعی آنها را به جهان نشان دهیم. طبیعت‌گردی می‌تواند به معرفی مطلوب‌تر گونه‌های منطقه کمک کند و موجب شود که حمایت بیشتر جامعه جهانی را به‌دست آوریم، بنابراین طبیعت‌گردی در جنگل‌هایی که منظر حفاظتی دارند با گردشگری متداول تفاوت دارد.
این مدرس دانشگاه درباره ضرورت جلوگیری از اقداماتی مانند قاچاق چوب در جنگل‌های هیرکانی به‌عنوان یکی از میراث‌های جهانی یونسکو گفت: جنگل‌های ایران نیاز به حفاظت بیشتر دارد و در حال حاضر به‌درستی مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد. در واقع نگاه به منابع طبیعی واقعی نیست. چون ارزش‌های غیربازاری و غیراقتصادی قابل مبادله آن به جامعه ما به‌درستی معرفی نشده است و مردم ارزش‌های غیربازاری آن را به‌درستی نمی‌شناسند. به‌عنوان نمونه جنگل را با چوب قابل قطع کردن آن می‌شناسند، درحالی‌که جنگل تولیدکننده آب، اکسیژن و جذب‌کننده گردوغبار است و موجب متعادل شدن اقلیم می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید