• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 28 شهریور 1402
کد مطلب : 203268
+
-

فرزندم اعتماد به نفس ندارد

«فرزندم اعتماد به نفس ندارد، نمی‌تواند درست تصمیم بگیرد. از حضور در جمع دچار اضطراب می‌شود.»  این‌ها سؤالاتی است که شاید بعضی از پدر و مادرها در ذهنشان داشته باشند و بخواهند علت پایین بودن اعتماد به نفس کودک خود را بدانند. حامد امامی نژاد، کارشناس مسائل خانواده درپاسخ می‌گوید:‌ «برخی از کودکان اعتماد به نفس فراوان و مناسبی دارند. آنها با خوشحالی هر چالش جدیدی را که برایشان پیش می‌آید می‌پذیرند و سعی می‌کنند عملکرد خوبی داشته باشند. اما برخی دیگر از کودکان، اعتماد به نفس پایینی دارند. نبود ‌اعتماد به نفس در کودکان باعث می‌شود که آنها همیشه مضطرب، نگران و دارای حس‌ناامنی  باشند.» به باور امامی نژاد، دلیل پایین بودن اعتماد به نفس کودکان، نوع رفتار والدین است. او اشاره می‌کند: «پدر و مادرهای قانونمند و سختگیر که مرتب تذکر می‌دهند و امر و نهی می‌کنند، خبر ندارند که با هر عبارت سرزنش‌آمیز، چه بلایی بر سر کودک خود می‌آورند. کار آنها یک پیام به کودک می‌دهد؛ تو نمی‌توانی و قادر نیستی. بچه با حس ناتوان بودن بزرگ می‌شود و همیشه اضطراب دارد و اگر کاری به او محول شود، نمی‌تواند از عهده‌اش برآید.»
این کارشناس متذکر می‌شود اگر پدر و مادرها نتوانند این مشکل را در کودک خود رفع کنند، او در آینده با معضل بزرگ‌تری مواجه خواهد شد. او ادامه می‌دهد:‌ «فرزندان ما در نوجوانی باید به رشد و تعالی فکری برسند. وقتی خود را قبول نداشته باشند، نمی‌توانند در انجام کارهایشان موفق شوند؛ بنابراین منزوی شده و تمایلی ندارند در جمع حاضر شوند. خیلی از آنها دانش‌آموزان موفقی هستند اما در کلاس، ایده‌های خود را بیان نمی‌کنند؛ چون می‌ترسند مورد تمسخر و سرزنش قرار بگیرند.»
امامی‌نژاد در پایان توصیه می‌کند:‌ «پدر و مادرها از همین امروز، رویه خود را عوض کنند. اگر کودکتان سهوا لیوانی را شکست، به جای توبیخ کردن، تکه‌های شیشه را از روی زمین بردارید و به او اطمینان خاطر بدهید که اتفاقی نیفتاده است. بگویید خودتان هم بارها لیوان شکسته‌اید. از گفتن کلمه‌های چقدر ابلهی، بی‌عرضه‌ای خودداری کنید.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید