• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
دو شنبه 27 شهریور 1402
کد مطلب : 203160
+
-

گوزن زرد ایرانی در آستانه خروج از خطر انقراض است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی گفت: با تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه، این گونه در چند قدمی گذر از لیست قرمز(در حال انقراض) قرار دارد.
سعید شهند به ایرنا گفت: گوزن زرد ایرانی ازجمله گونه‌های مهم است که برنامه عملی و ملی حفاظت برای آن تنظیم شده است و به‌دلیل قرار گرفتن در لیست قرمز(در حال انقراض) بسیار مورد توجه قرار دارد.
وی اضافه کرد: سال گذشته ۶رأس با ترکیب 4ماده و ۲نر از زیستگاه دشت‌ناز مازندران به مرکز تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی در جزیره رشکان پارک ملی دریاچه ارومیه منتقل شد و در اردیبهشت امسال شاهد تولد 3رأس گوساله از این گوزن‌ها بودیم.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی ابراز امیدواری کرد: با افزایش جمعیت گوزن‌های زرد ایرانی در مرکز تکثیر رشکان، افزون بر اینکه زمینه انتقال این گونه به زیستگاه اشک پارک ملی دریاچه ارومیه وجود دارد، امکان انتقال این گونه به سایر زیستگاه‌های کشور نیز ممکن می‌شود.
وی اظهار کرد: با این اقدامات تأثیرگذار امیدها برای خارج شدن گوزن زرد ایرانی از لیست قرمز وجود دارد و با توجه به افزایش تعداد گونه‌ها از طریق انتقال از سایر سایت‌ها خطر مشکل ژنتیک(چاله ژنتیک) این گونه هم برطرف شده است.
وی یادآور شد: گوزن زرد بومی جزیره «اشک» پارک ملی دریاچه ارومیه نیست بلکه در سال‌های ۱۳۵۶ تا ۱۳۶۸ به تعداد ۶۵رأس از زیستگاه دشت‌ناز ساری استان مازندران به این زیستگاه منتقل شد.
به‌گزارش ایرنا، گوزن زرد ایرانی طبق فهرست ارائه‌شده از طرف اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت که به فهرست سرخ معروف است، در رده «EN» و در معرض خطر قرار دارد. تا نیم‌قرن پیش تصور می‌شد که نسل گوزن زرد در دنیا برای همیشه منقرض شده است اما حدود ۵۰سال پیش 4رأس گوزن زرد در دز و کرخه مشاهده شد و برای تکثیر بهتر در مناطق مختلف ایران پراکنده شدند.
گوزن زرد ایرانی کمی بزرگ‌تر از گوزن زرد اروپایی است و دارای طول سر و تنه میان ۱۵۰ تا ۲۰۰سانتی‌متر، دم ۱۶ تا ۲۰سانتی‌متر و ارتفاع ۸۵ تا ۱۱۰سانتی‌متر است؛ این پستاندار وزنی برابر با ۵۰ تا ۱۳۰کیلوگرم دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید