• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 26 شهریور 1402
کد مطلب : 203026
+
-

فوتبال با فناوری توسعه پیدا می‌کند

ساسان شادمان منفرد

سران پیشین فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) همواره بر این عقیده بودند که پرطرفدارترین ورزش جهان به این دلیل پرطرفدار شده که یک بازی ساده است. آنها اعتقاد داشتند که فوتبال برای بازی، تنها یک زمین مناسب، 2دروازه و یک توپ می‌خواهد و همین امر بوده که این ورزش را فراگیر کرده است.
با این حال، به یاد آورید روزی را که می‌گفتند، تلفن‌های تصویری به‌زودی به بازار می‌آید و همه، این رویا را محال یا دست‌کم بسیار گران می‌پنداشتند، اما حالا نگاهی به اطراف بیندازید! همه‌جا تلفن‌های تصویری به‌وضوح دیده می‌شود و شما به آسانی آب‌خوردن می‌توانید با دوستان و آشنایان خود از همین طریق ارتباط تصویری برقرار کنید. این موضوع در ابعاد بزرگ‌تر به فوتبال هم می‌تواند تعمیم داده شود. فناوری، نقش بسیار مهمی در زندگی روزمره ما پیدا کرده و فوتبال هم از یک بازی صرف به یک صنعت بزرگ و پول‌ساز در دنیا تبدیل شده است. فقط کافی است به ارقامی که باشگاه‌های مختلف برای خرید یک بازیکن پرداخت می‌کنند و البته از آن طرف از طریق او به‌دست می‌آورند، توجه کنید. بنابراین، راه‌اندازی سیستم‌های مدرن برای کمک به برگزاری بهتر این رشته ورزشی چیزی چندان دور از دسترسی نمی‌توانست باشد.
امروزه برای آنکه عدالت در زمین بازی رعایت شود، استفاده از سیستم کمک‌داور ویدئویی (VAR) در نقاط مختلف دنیا رونق گرفته است. با این روش (اگرچه اشتباهات متعددی هم دارد) کار قضاوت برای تیم داوری به‌مراتب از قبل راحت‌تر شده و کمتر حق تیم‌ها در تصمیمات داوران، ضایع می‌شود.
 اگر از بعد فوتبالی آن بگذریم، بعد دیگر، حضور فناوری در مستطیل سبز است. نمی‌شود‌ در همه عرصه‌ها شاهد ورود موفق و سودمند تکنولوژی باشیم اما در فوتبال همچنان به روش‌های سنتی بسنده کنیم. همانند رشته‌های دیگر ورزشی، فوتبال هم این روزها از سامانه فناورانه بازبینی صحنه‌های مشکوک مسابقه بهره می‌برد که به‌صورت روزافزون نیز درحال توسعه است. پس از سیستم ارتباط رادیویی بین داوران و فناوری هوشمند گل(عبور توپ از خط دروازه)، سامانه کمک‌داور ویدئویی نیز در فوتبال عمومیت یافته و نوبت به توسعه سیستمی برای اعلام آفساید و کنترل خطوط زمین رسیده است.
 فناوری جذابی که در رقابت‌های جام جهانی2022قطر به‌خوبی مورد استفاده قرار گرفت و نتیجه‌اش به‌عنوان نمونه مردود شدن گل نخست اکوادور به قطر در بازی افتتاحیه و پذیرفته‌شدن گل ژاپن به اسپانیا و ثبت برتری این تیم آسیایی مقابل قهرمان جام جهانی2010بود. به همین خاطر، در مطالب پیش‌رو به بررسی همه جوانب استفاده از فناوری VAR  و وضعیت آن در ایران پرداخته‌ایم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید