• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 22 شهریور 1402
کد مطلب : 202980
+
-

خداحافظی با چاله‌چوله‌های شهر

شورا
خداحافظی با چاله‌چوله‌های شهر

لیلا شریف-روزنامه‌نگار

چند ماهی است که خیابان‌ها در نقاط مختلف تهران به واسطه استمرار عملیات آسفالت ریزی، چهره جدیدی پیدا کرده‌اند تا شرایط برای عبور و مرور شهروندان آسان‌تر شود. عبور از بزرگراه‌ها و خیابان‌هایی که به دلایل مختلف از شدت کیفیت آسفالت‌هایشان کم شده بود، گلایه شهروندان را به همراه داشت و نیم‌نگاهی به آمار منتشر‌شده در سامانه 137 این واقعیت را عیان می‌کند که موضوع آسفالت ریزی همواره به‌عنوان 10موضوع پر درخواست حوزه فنی و عمرانی شهرداری تهران شناخته می‌شود. دوره پنجم مدیریت شهری در پاسخ به این خواسته جدی شهروندان، اقدام قابل توجهی نداشت و براساس آمار باید گفت که در سال 98تنها 317هزار و 756 تن و در سال 99 نیز 353هزار و 453‌تن به‌عنوان مقدار کل آسفالت تأمین شده برای شهر تهران اعلام شده بود. به‌عبارت دیگر، در مجموع در این 2سال نزدیک به 671 هزار تن آسفالت ریزی انجام شده است.
به‌گفته مدیران شهری، در یک دهه گذشته میزان آسفالت پخش و اجرا شده در معابر پایتخت، سالانه از ۵۰۰ تا ۶۰۰‌هزار تن فراتر نرفته و بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخشی از این مشکل، ریشه در عقب‌ماندگی تولید آسفالت دارد. در همین راستا شهرداری تهران در دوره جدید تلاش کرده تا با افتتاح کارخانه‌ آسفالت و برنامه‌ریزی مستمر و دقیق، مشکل آسفالت خیابان‌های شهر را حل و فصل و شرایط را برای زندگی بهتر شهروندان تهرانی فراهم کند.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران چند‌ ماه پیش در رابطه با آسفالت ریزی شهر تهران، آمار قابل توجهی ارائه داده بود:«تهران 110میلیون مترمربع معابر دارد و اگر سالانه 10درصد از این معابر بازسازی شود، نزدیک به 11میلیون مترمربع آسفالت ریزی نیاز است.» به‌گفته شهردار تهران، به‌منظور پیگیری آسفالت‌ریزی، بازسازی اساسی 5کارخانه آسفالت و افتتاح کارخانه‌های جدید با وضعیت آلایندگی مناسب از نظر محیط‌زیست پیگیری شد. مجموع این اقدامات موجب شده تا در دوره فعلی مدیریت شهری با افزایش تولید چند برابری آسفالت، میزان بهسازی روکش آسفالت شهر در وضعیت خوبی قرار بگیرد و شهرداری تهران بتواند آمار قابل‌توجهی در نهضت آسفالت ریزی را به نام خود ثبت کند. مقدار کل آسفالت تأمین شده در سال‌ گذشته 339هزار و 716تن بود اما این آمار در 6ماهه نخست سال‌جاری با جهشی قابل توجه همراه شد. طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، حدود ۹۰۰‌هزار تن آسفالت از ابتدای سال تا به امروز تولید و در سطح معابر بزرگراهی و غیربزرگراهی شهر تهران، پخش شده‌اند. این دستاورد مدیریت شهری حاصل برنامه‌ریزی دقیق و تلاش‌های شبانه روزی بیش از ۲۵۰۰ نفر از عوامل فنی و اجرایی و نظارتی در ۱۶۰ اکیپ لکه‌گیری و روکش دستی، تراش و روکش مکانیزه در معابر شهری اعم از بزرگراهی و غیربزرگراهی است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید