• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 22 شهریور 1402
کد مطلب : 202979
+
-

آسفالت معابر؛ گامی بلند برای جبران عقب‌ماندگی‌ها

یادداشت
آسفالت معابر؛ گامی بلند برای جبران عقب‌ماندگی‌ها

هادی حق‌بین*

دست‌اندرکاران پروژه‌های روسازی معابر درباره فصل مناسب اجرای چنین اقداماتی عبارتی رایج دارند: «آسفالتی که در تابستان اجرا شود، چند زمستان دوام می‌آورد.» البته فصل مناسب کار برای چنین پروژه‌هایی فقط ناظر به دمای هوا نیست. در واقع هرچه اقدامات ترمیمی روی روکش آسفالت‌ها در مراحل اولیه خرابی‌ها صورت گیرد و ماهیتی پیشگیرانه داشته باشد، قطعا از حجم سنگین هزینه‌ها نیز کاسته خواهد شد. از این منظر فعالیتی که از اوایل سال‌جاری به‌منظور بهسازی آسفالت معابر بزرگراهی و غیربزرگراهی شهر تهران آغاز شده است، مصداقی از اجرای کار با کیفیت و رویکرد افزایش بادوام در فصل مناسب کار است؛ کمااینکه اقدامات ترمیمی در سطح معابر به‌ویژه بزرگراه‌ها بیشترین انطباق را با پیشنهادهای اجرایی سامانه مدیریت معابر شهر تهران یا همان PMS داشته و در یک کلام عملیات بهسازی، منطبق بر نوع و میزان آسیب‌های وارده است.
تهران به تازگی از وجود کارخانه‌های جدید تولید آسفالت بهره‌مند شده است. خریداری و راه‌اندازی این کارخانجات در کنار به‌روزرسانی و رسیدگی به واحدهای تولیدی موجود سبب شده تا میزان تولید آسفالت در سال‌جاری به حدود 900هزار تن برسد. همین رشد 2.5برابری تولید نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته، گویای بسیاری از تلاش‌های شبانه روزی صورت گرفته در این زمینه است؛ آن‌هم در زمانه‌ای که بالابودن قیمت قیر و سایر نهاده‌های تولید آسفالت، اجرای پروژه‌های روسازی معابر را به یکی از دغدغه‌های مدیران شهری در شهرهای کوچک و بزرگ کشور تبدیل کرده است.
هرچه هست تهران در سال1402 برای اجرای یک و نیم میلیون تن آسفالت در سطح معابر، برنامه‌ریزی جدی کرده و تولید و اجرای حدود 900هزار تن آسفالت در شرایطی که هنوز در ‌ماه ششم سال به‌سر می‌بریم، بی‌شک دستاوردی بی‌سابقه است. تاکنون 665هزار تن آسفالت- معادل 75درصد از حجم آسفالت تولیدی طی سال‌جاری- تحویل مناطق 22گانه شده و همین موضوع، بسیاری از معابر سطح محلات که سال‌ها رنگ آسفالت تازه را ندیده بودند نونوار کرده و البته حجم قابل ملاحظه‌ای از کار، پیش روی معاونت فنی و عمرانی باقی است.
بهبود وضعیت روکش معابر، همواره یکی از انتظارات شهروندان از عملکرد مدیریت شهری بوده است؛ واقعیتی که با تحلیل پیام‌های ثبت شده در سامانه‌های ارتباط مردمی نیز می‌توان دریافت کرد. نشست اخیر کمیته آسفالت معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران که به‌صورت هفتگی تشکیل ‌می‌شود، افزون بر آمارهای امیدوارکننده از میزان تولید و اجرای آسفالت، یک خبر خوب دیگر هم داشت؛ میزان رضایت شهروندان از بهسازی معابر بزرگراهی و غیربزرگراهی براساس آمارهای موجود به بیش از 58درصد رسیده است. حالا اگرچه جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته در حوزه بهسازی معابر، هنوز راه دور و درازی در پیش دارد اما مجموعه شواهد نشان می‌دهد ماشین بهسازی معابر پایتخت در مسیری درست قرار دارد.

* سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران

این خبر را به اشتراک بگذارید