• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 22 شهریور 1402
کد مطلب : 202978
+
-

تراموا؛ فعلا در ایستگاه مطالعات کارشناسی

اصل ماجرا
تراموا؛ فعلا در ایستگاه مطالعات کارشناسی

اوایل هفته بود که شهرداری تهران و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تفاهمنامه‌ای چهارگانه را به امضا رساند که یکی از آنها درخصوص تأمین مالی، طراحی، ساخت و بهره‌برداری خطوط تراموای تهران بود. پس از اتمام جلسه و انتشار خبر در رسانه‌ها، این قضیه واکنش‌هایی در پی داشت و برخی از منتقدان این اقدام شهرداری را خلاف مصوبات شورا دانستند.
سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران هم در واکنش به امضای تفاهمنامه میان شهرداری تهران و وزارت دفاع گفت که مطالعات راه‌اندازی تراموا باید در شورای شهر و شورای‌عالی ترافیک تصویب و سپس ساخت آن آغاز شود. او گریزی هم به تکالیف شهرداری پایتخت در برنامه چهارم توسعه شهر تهران زد و تأکید کرد: «براساس برنامه چهارم مقرر شد که طرح جامع حمل‌ونقل شهر تهران قبل از ارسال به شورای‌عالی ترافیک برای شورای شهر ارسال شود تا آن را بررسی کنیم. همچنین به شهرداری اجازه دادیم که تنها مطالعات امکان‌سنجی ساخت «ال‌آر‌تی» و «تراموا» را انجام دهد و برای این موضوع بودجه پیش‌بینی کرده‌ایم.» تشکری‌هاشمی در ادامه با بیان اینکه در سایت‌ها و روزنامه همشهری مطالبی مبنی بر تفاهمنامه احداث «تراموا» با وزارت دفاع منتشر شده گفت: «از هر کار خوبی که گره از کار شهر باز کند حمایت می‌کنیم؛ اما قرار نیست قبل از انجام مطالعات و بررسی‌های لازم، یک پروژه وارد فاز اجرا شود. به‌هرحال تقاضا دارم که در مورد این نوع تفاهمنامه‌ها گزارشی ارائه شود و تا مراحل تصویب در شورای شهر و شورای‌عالی ترافیک انجام نشده اقدامی صورت نگیرد.»
سوده نجفی، عضو هیأت‌رئیسه شورا هم نفر دیگری بود که در واکنش به این تفاهمنامه عنوان کرد: «این تفاهمنامه در شرایطی به امضا رسیده که شهرداری هنوز نه مطالعات اجرای این طرح و نه لایحه ایجاد تراموا در تهران را به شورا ارائه داده است. امکان دارد براساس مطالعات، اجرای این طرح در شهر تهران به صلاح نباشد و شورای شهر این موضوع را رد کند.»
مهدی چمران، رئیس پارلمان شهری دیروز در حاشیه جلسه شورای شهر تهران برای پایان‌دادن به واکنش‌ها و اینکه شهرداری تهران در امضای تفاهمنامه نیازی به مجوز شورا نداشته، به اصل ماجرا اشاره کرد و گفت: «بین شهرداری و وزارت دفاع تفاهم صورت‌گرفته و هیچ قراردادی منعقد نشده است. چرا که مقوله قرارداد باید حتماً در شورا مطرح، بررسی و تصویب شود و شورای ترافیک هم باید نظرات خود درخصوص احداث تراموا را ارائه دهد. همچنین بودجه‌ای برای مطالعات این مد از حمل‌ونقل عمومی پیش‌بینی کرده‌ایم که ابتدا باید مطالعات دقیق و کارشناسی صورت گیرد تا سپس کار وارد فاز اجرایی شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید