• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 21 شهریور 1402
کد مطلب : 202904
+
-

راست و دروغ ساخت خانه‌های 25متری

لیلا شریف؛ روزنامه‌نگار

ساخت خانه‌های 25متری در تهران، موضوعی است که در سال‌های مختلف به‌عنوان راه فرار از مشکل مسکن اهالی تهران از سوی مدیران وزارت راه و شهرسازی و مدیران شهری دوره قبل بیان شده بود.
عبدالرضا گلپایگانی، معاون پیشین شهرسازی و معماری شهردار تهران، این ایده را دنبال می‌کرد و تلاش داشت تا ساخت مسکن 25متری را تحت عنوان خانه‌های کوچک‌مقیاس پیگیری کند. او در سال‌98 این طرح را مناسب برای دانشجویان، زوج‌های جوان و افراد شاغل در بازار- که به تنهایی زندگی می‌کنند- معرفی کرده بود. براساس این طرح قرار بود در هر ساختمان در حال ساخت 20درصد تراکم به واحدهای کوچک اندازه اختصاص پیدا کند، اما مخالفت وزیر راه و شهرسازی وقت، مانع اجرای طرح شد.  محمد اسلامی در مخالفت با ساخت خانه‌های ۲۵ متری گفته بود: «در وزارت راه و شهرسازی چنین طرحی وجود ندارد و طبق الگوی جامع مسکن، کمترین متراژ مسکن ۷۵ متر است و اصلا چنین متراژهایی مورد تأیید نیست.» معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز در همان سال، آب پاکی را روی دست طراحان خانه 25متری ریخت: «موافقت دولت با ساخت خانه‌های ۲۵ تا ۳۰ متری، پیشنهادی بود که توسط شهرداری تهران ارائه شده بود و این پیشنهاد هنوز رسماً به وزارت راه و شهرسازی ارائه نشده است.»

ادعای یک اتحادیه برای ساخت مسکن 25متری
در روزهای اخیر بار دیگر مسکن‌های 25متری مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت، اما اصل ماجرا چیست؟ خشایار باقرپور، رئیس اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران در گفت‌وگویی اعلام کرده که اتحادیه تحت مدیرتش چند‌سالی است به ‌دنبال کسب مجوز برای ساخت خانه‌های 25متری است و در حال حاضر نخستین مرحله را در منطقه 19تهران استارت می‌زنند و بعد از آن این پروژه در مناطق دیگر هم گسترش خواهد یافت. مخالفان علاوه‌بر تأکید بر این موضوع که چنین خانه‌هایی برای ذائقه خانواده ایرانی مناسب نیست، این سؤال را مطرح می‌کنند که آیا این اتحادیه تعاونی، توانایی اجرای چنین پروژه‌ای را دارد و در پرونده کاری خود تا‌کنون چه پروژه‌هایی را ثبت کرده است؟

واکنش صریح شهرداری
حاشیه‌های ایجاد شده پیرامون خانه‌های 25متری با واکنش صریح سیدمهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران همراه شد که در واکنش به انتشار این خبر اعلام کرد: «شهرداری تهران و سازمان نوسازی شهرداری هیچ برنامه‌ای برای احداث چنین واحدهایی ندارد و اطلاعاتی هم درخصوص احداث چنین واحدهایی نداریم.» روابط ‌عمومی شهرداری منطقه‌19 نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: « اتحادیه مورد اشاره تاکنون هیچ‌گونه اقدامی برای دریافت مجوزهای قانونی و پروانه‌های ساخت‌وساز انبوه از معاونت شهرسازی و معماری منطقه‌19با مشخصات بیان شده انجام نداده و در این خصوص با مدیریت شهری ارتباطی نداشته است.»
همچنین عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران در واکنش به این موضوع گفت: «نه در منطقه‌۱۹ و نه در هیچ منطقه‌ای از شهرداری تهران پروانه ساخت هیچ واحد مسکونی‌ای بامتراژ 25‌متر صادر نشده و نخواهد شد. اساساً چنین موضوعی برخلاف ضوابط صریح طرح تفصیلی است. چرا که سرانه هر مترمربع واحد مسکونی برای هر فرد ۱۷.۵‌متر مربع است که برای یک زوج‌ جوان برابر با 35‌متر‌می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید