• دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 5 ذی القعده 1445
  • 2024 May 13
سه شنبه 21 شهریور 1402
کد مطلب : 202900
+
-

طرح ترافیک پایتخت، نسخه جدید

همه‌‌چیز درباره طرح ترافیک؛ جزئیات جریمه و خرید روزانه طرح

حمل‌ونقل
طرح ترافیک پایتخت، نسخه جدید

سیدمحمد فخار-روزنامه‌نگار

کمتر از 3هفته تا آغاز سال تحصیلی مانده و الگوی ترددهای شهری به‌زودی به سمت ترافیک فزاینده تغییر می‌کند. در چنین شرایطی بخشی از ترددهای شهری به داخل طرح‌های ترافیکی تهران کشیده خواهد شد. وجود برخی دانشگاه‌ها و مدارس در محدوده‌های مرکزی شهر موجب می‌شود که اوضاع ترددی در محدوده‌های دوگانه (طرح ترافیک و طرح کاهش)رشد پیدا کند و اگر کسی نداند که قوانین این محدوده‌ها چگونه است، با مشکل مواجه می‌شود. گزارش پیش رو به صفر تا 100  اجرای طرح کاهش و طرح ترافیک تهران می‌پردازد. هرچند که مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران از تغییرات در طرح ترافیک فعلی خبر داده و اعلام کرده که در راستای عادلانه شدن طرح ترافیک، طرحی جدید طراحی شده که کلیات آن در شورای ترافیک به تصویب رسیده است و درصورت مهیا شدن اقدامات اجرایی در نیمه دوم امسال، از سال آینده مبنای عمل قرار خواهد گرفت. در حال حاضر طرح ترافیک تهران طبق مصوبه شورای شهر پایتخت از دوشنبه ۱۴فروردین امسال اجرایی شده است. طبق این طرح که 16بهمن سال‌گذشته در جریان یکصد و بیست و هفتمین جلسه شورای شهر تهران تصویب شد، طرح ترافیک جدید با 20درصد افزایش تعرفه نسبت به سال گذشته اجرایی شد. این مبلغ ۴۳هزارو۸۰۰ تومان در سال1401 بود که برای سال1402 با افزایش ۲5درصدی این رقم به ۵۴هزارو۷۵۰ تومان رسید.

مکث
جزئیاتی از تغییر طرح ترافیک در سال 1403

مجتبی شفیعی، مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل تهران:
مدیریت محدوده طرح ترافیک تهران، سال آینده هوشمند می‌شود. براساس طرح جدید ترافیک که کلیات آن در شورای ترافیک تصویب شده، میزان عوارض خودروها براساس طول و مدت سفر، سطح شلوغی معابر و سطح آلودگی هوا و نوع معاینه فنی و آلایندگی خودرو مشخص می‌شود؛ یعنی هر چقدر مدت و پیمایش بیشتری در محدوده طرح ترافیک داشته باشند، باید عوارض بیشتری پرداخت کنند. برخی خودروها در محدوده طرح ترافیک فقط یک سفر دارند و رانندگان، خودروی خود را پارک می‌کنند، ترددی ندارند و عوارض کمتری هم می‌پردازند. در روش جدید با توجه به اینکه ابزارهای جدیدی در اختیار داریم، می‌توانیم این مسئله را که خودرو از چه مسیری استفاده ‌کند به فرد ارائه کنیم و این پیشرفته‌ترین تئوری است که در دنیا برای کنترل محدوده ترافیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.



نکته
جریمه پوشاندن پلاک

جریمه پوشاندن و مخدوش‌کردن پلاک که در ورودی‌های طرح ترافیک رایج است، ۶۰هزار تومان است؛ البته به شرطی که جدول تخلفات رانندگی را تنها منبع برای تعیین جریمه پلاک مخدوش درنظر بگیریم. طبق ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی، هرکسی که مشخصات و ارقام خودرو یا هر وسیله نقلیه‌ای را مخدوش کند یا از پلاک تقلبی استفاده کند، باید به ۶‌ماه تا یک سال حبس محکوم شود.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید