• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 21 شهریور 1402
کد مطلب : 202831
+
-

مردی برای تمام فصول

جوکوویچ با قهرمانی مقتدرانه در اوپن آمریکا برای جوانان تنیس خط و نشان کشید

مردی برای تمام فصول

جواد نصرتی

هواداران تنیس دیگر به قهرمانی‌های پرتعداد و متوالی نواک جوکوویچ در رقابت‌های معتبر دنیا عادت کرده‌اند اما نباید فراموش کنیم که به لطف این نابغه تکرارنشدنی، شاهد بخشی از تاریخ تنیس هستیم که دیگر احتمالا هرگز تکرار نخواهد شد. و خبر برای جوانان جویای نام تنیس دنیا این است که جوکوویچ نه فقط از خود ذره‌ای لغزش و کاستی نشان نمی‌دهد که چنان از نظر ذهنی آماده است که وعده داده فعلا به حضور درخشانش در دنیای تنیس ادامه می‌دهد.
تنیسور 36ساله صرب که تا قبل از فینال اوپن آمریکا هم رکورددار بیشترین قهرمانی در رقابت‌های گرنداسلم بود، بامداد دوشنبه به وقت تهران در فینال یک دانیل مدودف آماده و سرحال را در 3ست متوالی شکست داد و برای بیست‌وچهارمین بار یک جام گرنداسلم را بالای سر برد. او در این فصل از تنیس، در اوپن استرالیا و اوپن فرانسه قهرمان شد و در ویمبلدون، دیگر گرند اسلم سال، طعم شکست را در برابر ریکاردو آلکارز، ستاره جوان دنیای تنیس چشید.
او چنان بر دنیای تنیس و جوانانی که قرار بود جای بزرگ‌ترها را بگیرند سایه انداخته که مدودف روس بعد از شکست مقابل او در فینال اوپن آمریکا به شوخی گفت: «واقعا اینجا چکار می‌کنی؟ یعنی واقعا نمی‌خواهی بی‌خیال شوی؟» این شوخی، احتمالا سؤال جدی یک نسل از تنیسورهای جوانی است که امیدوار بودند سن و سال بالا، جوکوویچ را هم همچون دیگر اسطوره‌های دنیا مثل راجر فدرر (که سال پیش اعلام بازنشستگی کرد) و رافائل نادال (که امسال اصلا به‌خاطر مصدومیت بازی نکرد و گفته فصل آینده برای آخرین بار در تور جهانی شرکت می‌کند) به حاشیه براند اما جوکوویچ نه فقط افت نکرده که بالغ‌تر شده و از نظر ذهنی در موقعیتی است که بین خودش و موفقیت‌هایش کسی را نمی‌بیند. این اسطوره که به‌خاطر ذهنیت برنده و رقابت‌گرش شهرت دارد و به اینجا رسیده، بعد از همین بازی در برابر مدودف، آب سردی بر پیکر امیدهای جوانان ریخت و از تداوم حضور در دنیای تنیس صحبت کرد: «می‌خواهم همینطور ادامه بدهم. حس خوبی دارم و احساس می‌کنم همچنان از حمایت تیم و خانواده‌ام برخوردارم. من سال‌های قبل هم گفته‌ام که گرنداسلم‌ها اولویت و هدف من در طول فصل هستند. من در دیگر تورنمنت‌ها چندان بازی نمی‌کنم، بنابراین تلاش می‌کنم طوری آماده‌سازی‌ام را اولویت‌بندی کنم که در گرنداسلم‌ها در اوج باشم.» او گفته که تردیدهایی درباره ادامه حضور در تور در سرش دارد اما به آنها توجهی نمی‌کند: «نمی‌خواهم ورزش را وقتی که در اوج هستم رها کنم.»
نواک که به‌خاطر صورت سنگی و کنترل شدید احساساتش حین بازی معروف است، بعد از این قهرمانی، صحنه‌های احساسی زیادی از خود نشان داد. این عادت در سال‎های اخیر در او زیادشده و بارها هواداران فریادهای ناشی از احساس رهایی و حتی اشک‌های او را بعد از قهرمانی دیده‌اند. بعد از قهرمانی، او درحالی‌که چشمانش اشکبار بود، تارا، دختر خردسالش را در آغوش کشید. او همچنین با پوشیدن لباسی که روی آن عکسی از خودش و کوبی برایانت، ستاره فقید بسکتبال آمریکا نقش بسته بود، به این ستاره بی‌همتای دنیای ورزش ادای احترام کرد. عدد24که تعداد قهرمانی‌های نواک در گرند اسلم‌هاست، شماره پیراهن کوبی برایانت در بیشتر دوران بازیگری‌اش بود و بسیاری او را با این شماره می‌شناسند. جوکوویچ که به‌خاطر این ادای دین به‌شدت مورد تشویق قرار گرفت، گفت که وقتی مصدوم بوده با کوبی برایانت درباره بازگشت به ورزش و داشتن ذهنیت برنده مرتب چت می‌کرده و او را یکی از دوستان نزدیک خود می‌دانسته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید