• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 21 شهریور 1402
کد مطلب : 202795
+
-

مُهر پایان بر اجرای پروژه‌های تخریب‌گر محیط‌زیست در کشور

عضو شورای‌عالی محیط‌زیست اعلام کرد‌ تصویب و لازم الاجرا شدن مصوبه هیأت وزیران مبنی بر ممنوعیت اجرای طرح‌های فاقد مجوز محیط‌زیستی منجر به جلوگیری سازمان حفاظت محیط‌زیست از اجرای پروژه‌های نابجا خواهد شد که می‌تواند در ساماندهی وضعیت محیط‌زیست کشور اثرگذار باشد.
نغمه مبرقعی با بیان این مطلب به خبرنگار‌ایرنا گفت: سال۱۳۷۳ قانونی به تصویب هیأت دولت رسید که براساس آن مقرر شد، قبل از این که کلنگ برخی از طرح‌های کلان مانند فرودگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها به زمین زده شود، اثرات احتمالی آن طرح بر محیط‌زیست مورد ارزیابی قرار گیرد.
اول تعداد این طرح‌ها 7مورد بود اما اکنون به ۵۵ طرح مشمول ارزیابی محیط‌زیست رسیده است که در این میان، طرح‌های گردشگری و جاده‌سازی‌ هم مشمول ارزیابی شده‌اند.
وی گفت: وقتی کارفرما می‌خواهد پروژه‌ای را آغاز کند، باید از بسیاری از نهادها و دستگاه‌ها مثلا برای تغییر کاربری، تامین آب و انرژی و مکان مناسب استعلام بگیرد و در این فرایند نظر سازمان حفاظت محیط‌زیست را جلب و مجوز فعالیت دریافت کند. البته این فرایند، زمانی طی می‌شود که آن طرح مشمول ارزیابی محیط‌زیست باشد و جزو آن ۵۵ طرح مشمول قرار گیرد.
مبرقعی گفت: برخی کارفرماها برای اینکه سازمان محیط‌زیست را در برابر عمل انجام شده قرار دهند، کار را شروع می‌کنند و پیشرفت فیزیکی حاصل می‌شود. در این شرایط سازمان محیط‌زیست آن قدرت اجرایی لازم را ندارد که جلوی کار را بگیرد؛ بنابراین پروژه، بدون مجوز محیط‌زیست پیش می‌رود و در نهایت سازمان هم به این بسنده می‌کند که حالا یک طرح مدیریت محیط‌زیست برای کاهش اثرات طرح ارائه دهند که اکنون ۴۱۱طرح این شرایط را دارد؛ البته در پروسه تعیین تکلیف هستند.
این عضو شورای‌عالی محیط‌زیست تأکید کرد: با اجرای این مصوبه که دستاورد بزرگی است، از همان ابتدا امکان کلنگ زنی طرحی که مجوز محیط‌زیستی نداشته، ‌وجود ندارد که با این کار از بسیاری از مشکلاتی که امروزه در محیط‌زیست با آن مواجه هستیم جلوگیری می‌شود و سازمان محیط‌زیست هم توان ایستادگی مقابل آنها را خواهد داشت.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید