• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 21 شهریور 1402
کد مطلب : 202793
+
-

اختلال برای ارتقای شبکه

روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی براساس گزارش نت‌بلاکس خبر اختلال شدید در اینترنت کشور منتشر شد. اکانت ایکس (توییتر سابق) نت‌بلاکس با انتشار نموداری از یک اختلال شدید در اینترنت ایران خبر داد. با گزارش‌های ضد‌و نقیض در باره این موضوع شرکت ارتباطات زیرساخت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این اختلال به‌دلیل ارتقا و توسعه شبکه زیرساختی کشور رخ داده است.
به گزارش همشهری، در اطلاعیه زیرساخت آمده است: «به‌منظور ارتقا و توسعه ظرفیت شبکه ارتباطات زیرساخت و براساس نیازسنجی و طراحی‌های انجام شده قبلی، تجهیزات مورد نیاز تأمین شده و از چند روز گذشته مراحل جایگزینی و ارتقای تجهیزات آغاز شده است. بدین‌منظور براساس فرایند رایج و مصوب، تغییرات در ساعات کم ترافیک شبانه‌روز (اکثراً بامداد)، در قالب down time فنی انجام می‌شود.»
مدیر فنی یکی از شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات هم با تأیید این مسئله نوشت: این اختلال مربوط به یک برنامه تغییرات از پیش برنامه‌ریزی شده درخصوص اصلاح سیستم برق دیتاسنتر زیرساخت بوده است.
شرکت زیرساخت اعلام کرده است روند ارتقای شبکه در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت؛ «دان تایم شبکه ارتباطی زیرساخت در بامداد روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری در بعضی از مراکز انجام شده و با توجه به یک تعدد مراکز و گستردگی شبکه ارتباطی شرکت ارتباطات زیرساخت، این تغییرات به‌صورت مرکز به مرکز و طی چندین روز انجام می‌شود.»
هر چند اطلاع‌رسانی شرکت زیرساخت پس از انتشار گزارش‌ها درباره این اختلال مسئله‌ای قابل تقدیر به‌حساب می‌آید اما با توجه به برنامه‌ریزی این مسئله بهتر بود این اطلاع‌رسانی قبل از اختلال توسط اپراتورها به کاربران‌شان اطلاع‌رسانی می‌شد. به‌صورت معمول خدمات‌دهنده‌های اینترنت، درصورتی که به هر دلیلی برای تعمیرات یا آپدیت سرویس‌های خود دچار اختلال هستند باید این مسئله را برای جلوگیری از مشکلات مردم با پیامک یا روش‌های دیگر اطلاع‌رسانی کنند. از آنجا که اینترنت با زندگی مردم گره خورده است هر نوع اختلالی می‌تواند کسب‌وکار و امور روزمره کاربران را دچار مشکل کند. اطلاع‌رسانی پیش‌دستانه در این رابطه می‌تواند جلوی پخش شایعات را گرفته و به برنامه‌ریزی افراد کمک کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید