• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 30 خرداد 1397
کد مطلب : 20278
+
-

حمایت دولت از حرکت نقدینگی به سوی بورس

بازار سرمایه
حمایت دولت از حرکت نقدینگی به سوی بورس


پس از 4روز رشد مداوم، حالا مسئولان دولت هم از هدایت نقدینگی تورم‌ساز از بازارهای ارز، طلا و خودرو به بورس ابراز خوشحالی می‌کنند. صعود سریع بازارسهام از چهارشنبه هفته گذشته آغاز شد و تا دیروز سه‌شنبه هم ادامه داشت.

در این 4روز کاری ارزش سهام شرکت‌های فعال در بورس و فرابورس 40هزار میلیارد تومان افزایش یافت و موجب شد مجموع ارزش بازارسرمایه ایران به مرز 630هزار میلیارد تومان برسد. در هفته‌های اخیر شاخص عملکرد بورس تهران که از آن با عنوان دماسنج اقتصاد ایران نام برده می‌شود 10هزار واحد رشد کرده است.

در تازه‌ترین واکنش مسئولان بلندپایه دولت هم که ظاهرا راه‌حل بحران دامنه‌دار سونامی پول‌های پرقدرت را در هدایت نقدینگی به بازارسرمایه یافته‌اند وارد گود حمایت و تقویت بورس شده‌اند. اوج این حمایت‌ها در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی 3قوه مشاهده شد.

از چندی پیش نشست‌های شورای هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه با هدف اتخاذ تصمیمات اقتصادی و ایجاد عزم ملی در سطح حاکمیت و تمامی نهادهای اجرایی تشکیل می‌شود. این شورا با هماهنگی 3قوه از تمامی ابزارهای قانونی و اختیاراتی که مقام معظم رهبری در اختیارش قرار داده برای پیشبرد مسائل اقتصادی استفاده خواهد کرد. این جلسات در بالاترین سطح 3قوه در مورد مسائل اقتصادی کشور تشکیل می‌شود و تمامی تصمیمات آن برای همه دستگاه‌ها لازم‌الاجراست.



 حمایت معاون اول

دیروز اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در پایان دومین نشست شورای هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه اعلام کرد: بازار سرمایه مورد حمایت 3قوه است. به گفته او، بورس می‌تواند بخش عمده‌ای از نقدینگی را جذب کند. همین اعلام نظر جهانگیری موجب شد سرمایه‌گذاران به این باور برسند که دولت سرانجام پس از 5سال زمامداری اهمیت بازارسرمایه را در تعادل‌بخشی به اقتصاد دریافته است. جهانگیری در ادامه هدایت نقدینگی سرگردان را به سمت تولید و بازار سرمایه محور مباحث جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه اعلام کرد و افزود: ستاد اقتصادی دولت مکلف شد تا با توجه به‌نظرصاحب‌نظران اقتصادی راهکارهای هدایت نقدینگی به سمت تولید و بازار سرمایه را بررسی کند. معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم مشورت با صاحب‌نظران برای ورود به بازار سرمایه افزود: تقویت بازار سرمایه و بورس در جلسه مورد حمایت 3قوه قرار گرفت و دولت برای اطمینان خاطر مردم از بازار سرمایه حمایت می‌کند و هیچ محدودیتی برای عرضه سهام ایجاد نمی‌کند. او اضافه کرد: براین اساس مقرر شد تمامی دستگاه‌ها و نهادهایی که شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در اختیار دارند زمینه عرضه سهام این شرکت‌ها را در بورس فراهم کنند و در راس این نهادها دولت، سازمان خصوصی‌سازی‌، نهادهای عمومی همچون سازمان تأمین اجتماعی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها و نهادهای نظامی هستند و این نهادها مکلف شدند زمینه را برای عرضه سهام این بنگاه‌ها در بورس فراهم کنند تا مردم در زمان مراجعه به بورس با عرضه مناسبی از سهام دلخواه مواجه شوند.



تداوم حمایت از بازار سرمایه

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت هم از تداوم این جلسات حمایت دولت از بازار سرمایه و بورس خبر داد و گفت: در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه چگونگی حمایت از بازار سرمایه و بورس مورد بحث قرار گرفت. در این نشست اعلام شد در طول یک هفته اخیر اتفاق خوبی در بازار سرمایه رخ داده و نقدینگی موجود به جای اینکه به سمت ارز یا طلا متمرکز شود و تقاضای غیرواقعی روی این 2کالا ایجاد کند، معطوف به بازار سرمایه شده است. او تأکید کرد: اگر بتوانیم نقدینگی موجود را از طریق بازارسرمایه به سمت تولید ببریم، نافع خواهد بود.



روایت وزیر اقتصاد از رشد شاخص

مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد هم پس از مدت‌ها سکوت درباره رویدادهای جاری بازارسرمایه در جریان تودیع و معارفه معاون جدید امور بانکی‌اش گفت: با توجه به شرایط بورس و رشد ۸ هزار واحدی شاخص، زمان برای واگذاری اموال مازاد بانک‌ها بسیار مناسب است. کرباسیان ادامه داد: دولت این همه شرکت نیاز ندارد و یکی دیگر از وظایف معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد تعیین تکلیف شرکت‌های دولتی است. بنابراین باید سهم دولت در شرکت‌ها واگذار و از بنگاهداری رها شود.


  کارشناسان چه می‌گویند

هدایت نقدینگی به سمت تولید از طریق بازار سرمایه

موسی احمدی، مدرس دانشگاه: خبرها در روزهای اخیر از تلاش دولت برای انتقال و هدایت نقدینگی به سمت تولید از طریق بازار سرمایه حکایت دارد؛ حرکت نقدینگی به سمت تولید و کمک به اقتصاد ملی از مهم‌ترین آثار سرمایه‌گذاری در بورس است. تأکید رهبر انقلاب بر حرکت نقدینگی به سمت تولید، نشان‌دهنده سیاست کلان کشور در جهت هدایت نقدینگی به سمت سرمایه‌گذاری مولّد به‌خصوص از طریق بازار سرمایه است و این سیاست را می‌توان به‌عنوان نقشه‌راهی جهت برون‌رفت از وضعیت موجود تلقی کرد.


پیش‌بینی ورود پول‌های جدید

سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری: بازارهای مالی محل خوبی برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت هستند و برای کوتاه‌مدت نیز مکان مناسبی برای نگه داشتن ارزش پول و سرمایه در مقابل تورم و کاهش ارزش پول و افزایش قیمت ارز هستند. بازارهای موازی سرمایه‌گذاری، خود را با تورم انتظاری هماهنگ کردند و افزایش قیمت خودرو و مسکن در روزهای اخیر بیانگر همین اتفاق بوده است. اما بازار سرمایه از این تورم جا مانده بود، اگر افزایش شاخص بورس چند روز دیگر ادامه پیدا کند عمده پول‌های سرمایه‌گذاران خارج از بازار وارد بورس خواهد شد.


بورس در انتظار موج دوم افزایش شاخص‌ها

محمد مهدی بحر‌العلوم، مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن: علاوه بر تقاضای سرمایه‌گذاری موجود در بازار سهام، شاهد ورود تقاضای عمومی خارج از بورس برای خرید سهام هستیم. در شرکت‌های کارگزاری شاهد ارائه تقاضای خرید مشتریانی هستیم که بسیاری از آنان به‌تازگی کد سرمایه‌گذاری در بورس دریافت کرده‌اند و سابقه حضور و معامله در بازار سرمایه را ندارند و برای نخستین بار به خرید سهام اقدام می‌کنند. با این روند می‌بایست منتظر موج دوم افزایش قیمت‌ها باشیم.


ارزیابی بازار سهام در روزهای آینده

فرشید جهانی، کارگزار سابق بورس: بازارسهام در شرایط خوبی قرار دارد، به‌گونه‌ای که سرمایه‌گذار را از هرجهت ترغیب به سرمایه‌گذاری می‌کند. با توجه به وضعیت قیمت دلار، ترازنامه شرکت‌ها خیلی مثبت خواهد شد، چون ترازنامه شرکت‌ها از 2بخش دارایی‌ها و بدهی‌ها تشکیل می‌شود.وی ادامه داد: اگر بورس به شرکت‌های تابع خود دستور درج ارزش دارایی‌های روزانه خود را در ترازنامه‌ها بدهد، ارزش روز دارایی‌های این شرکت‌ها خیلی بالاتر از قیمت فعلی سهامشان می‌شود.


هشدار به سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای‌

روح‌الله حسینی‌مقدم، معاون بورس تهران: بورس، فضایی کاملا حرفه‌ای دارد و افرادی که دانش و اطلاعات لازم را برای این کار ندارند، نباید به‌طور مستقیم وارد بازار سهام شود. غیر‌حرفه‌ای‌ها از مسیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بورس شوند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند که به‌صورت غیرمستقیم در بورس مشارکت کنند.


نقش ویژه دولت در هدایت غول نقدینگی به بورس

حسین زمانی، کارشناس بازارسرمایه: بازار سرمایه در کشورهای توسعه‌یافته، در حال توسعه و نوظهور به‌عنوان پیشران و موتور محرک اقتصادی است که تخصیص منابع را به خوبی انجام می‌دهد. سیستم اقتصادی دولت باید از این استراتژی حمایت کند زیرا تفاوت صعود قیمت‌ها در بازار سرمایه با سایر بازارها در آن است که در بورس جریان نقدینگی به تجمیع منابع و رشد تولید و اشتغال منجر می‌شود اما همین نقدینگی در سایر بازارها اثری به‌جز آشفتگی و تورم به ارمغان نخواهد آورد. تجربه نشان داده برای ترسیم رشدی پایدار در اقتصاد چاره‌ای جز این نداریم که نقدینگی را به سمت بازار سرمایه هدایت کنیم.البته هدایت نقدینگی به بازار سرمایه نباید به‌صورت مستقیم و از طریق تشویق عموم مردم به خرید سهام باشد بلکه این کار باید از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری انجام شود.


انتقال نقدینگی از بازار سرمایه به بخش‌های مولد اقتصاد

غلامرضا کاتب، رئیس فراکسیون اشتغال مجلس: نقدینگی را می‌توان از طریق بازار سرمایه و مشارکت در سرمایه‌گذاری به بخش تولید هدایت کرد و نباید فراموش کرد هم‌اکنون میزان مشارکت در سرمایه‌گذاری پایین است.

این خبر را به اشتراک بگذارید