• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 20 شهریور 1402
کد مطلب : 202737
+
-

ابطال معاینه فنی با دودزایی خودرو

در همین پایتخت شلوغ خودمان، کم ندیده‌ایم خودروهایی را که در خیابان‌ها یا اتوبان‌ها به‌راحتی تردد می‌کنند؛ درحالی‌که دود غلیظ و سیاهی از اگزوزشان بیرون می‌آید و نه‌تنها باعث رنجش خودروهای اطراف‌شان می‌شوند، بلکه آلودگی هوا را هم چند برابر می‌کنند.
بسیاری از همین خودروها حتی معاینه فنی هم دارند و از آنجا که معاینه فنی سالی یک‌بار انجام می‌شود، رانندگان این خودروها دیگر صلاح ندیده‌اند که برای دودزا بودن وسیله نقلیه‌شان به تعمیرگاه مراجعه کنند؛ مگر زمانی که بخواهند دوباره به مراکز معاینه فنی بروند.
خوشبختانه پلیس راهور قرار است طرحی را اجرا کند که طبق آن، معاینه فنی خودروهای دودزا در محل توسط کارشناسان پلیس راهور تهران بزرگ به‌صورت سیستمی باطل شود؛ یعنی مثلا اگر وسیله نقلیه‌ای تصادف کرده ‌و شرایط اولیه خود را از دست داده باشد و یا خودرو دودزا باشد و یا از نظر ظاهری شکل خود را از دست داده و چراغ‌های آن درست کار نکند، خودرو مشمول این طرح خواهد شد و نیروهای پلیس بلافاصله بعد از مشاهده این وسیله، معاینه فنی آن را باطل می‌کنند. بعد اگر راننده خودرو مجددا برای گرفتن معاینه فنی پس از رفع اشکال و رفع نقص فنی اقدام نکند، با هر تردد در طول روز، خودرویش توسط دوربین‌ها اعمال قانون خواهد شد و جریمه۵۰‌هزار تومانی کسانی که اصلا برای اخذ معاینه فنی مراجعه نکرده‌اند، برای خودروی مذکور نیز درنظر گرفته خواهد شد.
ماجرای سیستمی‌بودن ابطال معاینه فنی هم این است که پلیس بعد از متوقف‌کردن خودرو در کسری از ثانیه مجوز معاینه فنی را باطل می‌کند و اینطور نیست که فکر کنید می‌توانید چند روز برای گرفتن معاینه فنی و رفتن به تعمیرگاه معطل کنید. خلاصه اگر به فکر آلودگی هوا نیستید، برای جیب خودتان هم که شده، پیگیر‌ دودزا بودن وسیله نقلیه‌تان باشید و سری به تعمیرگاه خودرو بزنید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید