• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 20 شهریور 1402
کد مطلب : 202686
+
-

پایان اجلاس جهانی گردوغبار در تهران

اجلاس بین‌المللی مقابله با گردوغبار دردومین روز با برگزاری پنل‌های تخصصی و صدور بیانیه پایانی به‌کار خود پایان داد. در این روز علاوه بر سخنرانی مقامات عالی‌رتبه کشور‌های موریتانی، کنگو، ژاپن و عراق در ارتباط با محیط‌زیست، متخصصان و مدیران این حوزه از کشورهای تاجیکستان، عربستان، ترکمنستان، سوریه، مغولستان، چین و کره نیز تجربیات خود را در مقابله با فرایند بیابان‌زایی ارائه کردند.
یکی از محور‌های سخنرانی‌های روز یکشنبه، تأکید همگان بر تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و گزارشی از برخی اقدامات آژانس‌های مختلف سازمان ملل متحد در منطقه در مقابله با گردوغبار بود. یکی دیگر از محورها موضوع بسیج منابع مالی و دانش کشورها جهت حفاظت از محیط‌زیست بود.
همه کشور‌ها در این جلسه به این مسئله اذعان داشتند که هیچ دولتی به‌تنهایی نمی‌تواند با تغییرات اقلیمی و توفان‌های گردوغبار و ماسه‌ای مقابله کند؛ بنابراین همکاری‌های بین‌المللی قطعاً باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
براساس بیانیه روز گذشته «جمهوری اسلامی ایران با ایمان راسخ به ضرورت راهبردهای چندوجهی برای کاهش اثرات توفان‌های گردوغبار، تأکید می‌کند که برای دستیابی به اهداف منتج به کاهش پیامدهای ناشی از این مخاطره، تهیه برنامه‌های عمل منطقه‌ای و زیرمنطقه‌ای و اجرایی کردن آنها با همکاری همه کشورهای مؤثر و ‌متأثر و همچنین نهادهای مرتبط سازمان ملل متحدد ضرورتی اجتناب‌ناپذیراست.
ایران بر مبنای اعلامیه نشست منطقه‌ای وزرای محیط‌زیست در تهران در جولای سال گذشته، متعهدانه‌ از ایجاد صندوق منطقه‌ای برای منطقه غرب آسیا و آسیای میانه و در گام‌های بعدی ایجاد صندوق بین‌المللی برای پشتیبانی از اقدامات اجرایی در زمینه مقابله با توفان‌های گردوغبار حمایت کرده و کشورهای ذی‌ر‌بط را به مشارکت در انجام این مهم، تشویق می‌کند. همچنین با اعتقادی راسخ بر اهمیت ایجاد مراکز منطقه‌ای و کارگروه‌های فنی مشترک در هماهنگی و با همکاری کشورهای تحت‌تأثیر پدیده گردوغبار و آسیب‌دیده از این پدیده، اعلام می‌دارد که پیش‌نویس ایجاد سازمان منطقه‌ای محیط‌زیست را تدوین کرده است. ایران همچنین معتقد است همکاری‌ها و تلاش‌های مشترک کشورهای مؤثر و متاثر با همکاری سازمان ملل متحد، نیازمند ارائه چارچوبی همه‌جانبه‌نگر برای واکنش جمعی است و این همکاری‌ها باید فارغ از سیاست‌زدگی و اقدامات قهری و یکجانبه باشد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید