• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 19 شهریور 1402
کد مطلب : 202548
+
-

ابوالهول جنایات

کتاب پلیسی
ابوالهول جنایات

علی‌الله سلیمی، روزنامه‌نگار

کتاب «ابوالهول جنایات: گزارشی از نخستین قاتل زنجیره‌ای ایران» به قلم فهیمه نظری، اثری پژوهشی براساس مطالب و گزارش‌های مطبوعات دوره پهلوی اول از جنایات اصغر قاتل است که به بازتاب اخبار و تبعات این جنایات در جامعه آن روز ایران پرداخته است.
این کتاب که از سوی انتشارات لوح فکر منتشر شده، با پیشگفتاری به قلم مهدی تدینی به همراه مقدمه مولف اثر، در 8 پرده با عناوین: روز واقعه، شکار کبوتر، مجاورت در کربلا؛ شرح اجمالی از زندگی و جنایات اصغر در عراق، تهران وحشت‌زده و بروجرد خشمگین، در پیشگاه عدالت؛ شرح دادگاه، محبس قصر و روز موعود تهیه و تنظیم شده و انتشار یافته است.
در بخشی از پیشگفتار کتاب که از منظر تاریخ اجتماعی به موضوع اثر پرداخته، آمده است: نام «اصغر قاتل» هیچ‌گاه از حافظه جمعی ایرانیان ــ یا دست‌کم تهرانی‌ها ــ پاک نشد. این مرز و بوم و پایتختش تلخی‌ها و داستان‌های ترسناک به‌خود زیاد دیده است؛ برخی پاک فراموش شده و برخی فقط در ذهن سا‌لخوردگان باقی‌مانده است. اما نام این قاتل بی‌رحم را بسیاری شنیده‌اند، بدون اینکه از جزئیات جنایاتش آگاه باشند.
البته متخصصان روانشناسی جمعی باید پاسخ دقیقی به این پرسش بدهند که چرا چنین خاطره تلخی از ذهن جمعی ما پاک نشده است، اما حتی افراد غیرمتخصص هم می‌توانند حدس‌هایی بزنند؛ ازجمله اینکه شاید بتوان گفت ماجرای اصغر قاتل روی روان‌ِ جمعی ما تأثیری روان‌زخم‌گونه (تروماتیک) داشته است و درمان و فراموشاندن تروما یکی از پیچیده‌ترین فرایندهای روانی است. همه ما فیلم‌های ترسناک زیادی را در طول عمر خود دیده‌ایم، اما همه را فراموش کرده‌ایم، اما اگر یک رخداد ترسناک واقعی در زندگی‌مان ــ حتی در دوران خردسالی ــ رخ داده باشد، یا هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود یا همیشه تصویر کمرنگی از آن در ذهن‌مان می‌ماند. به هر حال تفاوتی میان ترس‌های زیستی راستین و هیجانات کاذب سینمایی وجود دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید