• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 18 شهریور 1402
کد مطلب : 202534
+
-

افزایش سرانه آموزشی در هرمزگان

با بهره‌برداری از هزار کلاس درس، سرانه آموزشی هرمزگان افزایش می‌یابد؛ تمرکز مدرسه‌سازی در مناطق محروم است

گزارش
افزایش سرانه آموزشی در هرمزگان

گروه ایرانشهر

نام هرمزگان گرچه در میان چند استان انتهایی جدول سرانه آموزشی قرار نگرفته و در کنار آذربایجان غربی، البرز، سیستان‌وبلوچستان، گیلان و لرستان نیامده است، اما این استان جنوبی هم در کنار کمبودها و پایین بودن سرانه، مشکلاتی در این بخش دارد. آنطور که سرپرست اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان به همشهری می‌گوید: این استان با کمبود 2هزار کلاس درس و همچنین تخریبی بودن 2هزار کلاس درس دیگر مواجه است. به‌گفته مهدی باوقار، قرار است مهر امسال هزار کلاس در قالب 330مدرسه  به بهره‌برداری رسیده و به ظرفیت آموزشی این استان اضافه شود.

تعهد مدرسه‌سازی در هرمزگان
سرانه فضای آموزشی در هرمزگان،   4.8 درصد است؛ درحالی‌که این عدد در کشور 5.2 و در حالت استاندارد 8.5مترمربع است. با وجود این، به‌گفته سرپرست اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان، این عدد در شهرستان بندرعباس 3.7و در شهرک پیامبر اعظم(ص) زیر 2است.
مهدی باوقار به همین دلیل تمرکز افزایش سرانه آموزشی در استان را روی مناطق محروم می‌داند، اما تأکید می‌کند که به‌صورت کلی برای جبران کمبود کلاس‌های درسی، تلاش‌های زیادی در حال انجام است. او توضیح می‌دهد: پاییز امسال و همزمان با سفر رئیس‌جمهوری به هرمزگان، در مجموع هزار کلاس درس نیمه‌تمام آماده می‌شود. او در این‌باره به سفر اول رئیس‌جمهوری به هرمزگان اشاره می‌کند و می‌گوید:‌‌ «بسته تحولی سفر اول رئیس‌جمهوری در دی‌ماه ۱۴۰۰ به هرمزگان، ساخت ۸۰۰ کلاس درس بود که تاکنون ۵۰۰ کلاس درس تکمیل شده و تلاش داریم تا قبل از دور دوم سفر، هزار کلاس درس  را تکمیل کنیم  و تحویل آموزش و پرورش دهیم که بیشتر از تعهد یاد شده است.»

پایلوت مدرسه بومی در هرمزگان
 ساخت مدارسی ‌مبتنی بر ‌این زیست‌بوم مورد توجه قرار گرفته است. مجید عبداللهی، معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس پیش از این به همشهری گفته بود که «اولین رویداد مدارس آینده در دی 1401برگزار شد که مدارس را از نظر تجهیزات، فناوری، کالبدی و معماری بررسی می‌کرد. یکی از طرح‌های انتخاب شده، ساخت فضای آموزشی متناسب با زیست‌بوم بود. این طرح در قالب 2سایت متناسب با زیست‌بوم هرمزگان در بشاگرد در مرحله اجراست.» حالا سرپرست اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان به همشهری می‌گوید که این طرح در حال اجراست و نتیجه آن مشخص می‌کند که می‌توان مدارسی مبتنی بر اقلیم هر منطقه داشت یا خیر. به‌گفته باوقار، این پروژه قابلیت این را دارد که با مواد موردنیاز با هر اقلیمی سازگار شود؛ اگر پروژه موفقیت‌آمیز باشد، در کل کشور قابل اجرا خواهد بود و نتیجه آن به‌زودی مشخص می‌شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید