• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 18 شهریور 1402
کد مطلب : 202539
+
-

پایانه مهران و نیاز به اتوبوس‌های بیشتر

گزارش روز
پایانه مهران و نیاز به اتوبوس‌های بیشتر

در شرایطی موج بازگشت زائران اربعین حسینی بیشتر شده که بسیاری از زائران که از مرزهای دیگر به عراق سفر کرده‌ بودند، برای بازگشت مرز مهران را انتخاب کرده‌اند.
به‌گزارش همشهری، تراکم جمعیت در پایانه مهران در ایلام به‌شدت افزایش یافته است و به‌گفته مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان ایلام، جمعه‌شب و به‌ویژه روز شنبه 18شهریور (امروز) پایانه مهران به حدود 3500دستگاه اتوبوس نیاز دارد.
سیدزاهدین چمشه‌خاور در این‌باره به همشهری گفت:‌ «تردد در جاده‌های ایلام روان است و مشکل خاصی هم وجود ندارد. گره ترافیکی نداریم و تنها مشکل ما سرریز زائران تمام استان‌هاست که از مرزهای دیگر به عراق سفر کرده‌اند و حالا قصد ورود به کشور از مرز مهران دارند؛ به‌طوری که بیشتر از 100هزار نفر پیش‌بینی نشده وارد ایلام شده‌اند که نیاز به حمل‌ونقل عمومی دارند؛ یعنی این زوار با خودروی شخصی نیامده‌اند و باید با ناوگان حمل‌ونقل عمومی به مقصد خود در کشور برسند.»
او ادامه داد: «در حال حاضر به حدود 3500دستگاه اتوبوس نیاز داریم تا انتقال این زائران از مرز مهران به مقاصد دیگر صورت بگیرد. از صبح جمعه 17شهریور(دیروز) تا ساعت 2بعدازظهر حدود 1500دستگاه اتوبوس مسافران را از مرز مهران خارج و تا شامگاه نیز همین تعداد اتوبوس زائران را جابه‌جا کردند.»

هر 5دقیقه، یک اتوبوس
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایلام تأکید کرد: «مشکل ما برای روز شنبه است که درخواست کردیم و فراخوانی منتشر شد تا از هر استانی 30اتوبوس (خارج از ناوگان عمومی استان‌ها) به مرز مهران اعزام شود. اگر این اتفاق بیفتد و اتوبوس‌ها با ناوگان حمل‌ونقل عمومی استان ایلام ترکیب شوند، امیدوار هستیم تا عصر شنبه مشکل کمبود اتوبوس رفع شود.»
او اضافه کرد: «هر 5دقیقه یک اتوبوس وارد پایانه مهران می‌شود و یک اتوبوس خارج. اگر از هر استانی 30دستگاه اتوبوس به پایانه مهران اضافه شود، روی هم رفته حدود  900 دستگاه خواهد شد؛ درحالی‌که نیاز ما 3هزار دستگاه اتوبوس است؛ البته این کمبود را با ناوگان حمل‌ونقل عمومی استان ایلام برطرف خواهیم کرد.»

خودروی اینترنتی و ون
برای تسهیل در جابه‌جایی زوار از پایانه مهران، محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری شامگاه پنجشنبه 16شهریور با همه استانداران تماس گرفت و از آنها خواست همه استان‌ها به سرعت برای انتقال زائران اربعین از مرز مهران30 اتوبوس اعزام کنند. استاندار ایلام هم با اشاره به موج بازگشت زائران اربعین حسینی(ع) و حجم بالای زوار در مرز مهران گفت: «2هزار اتوبوس در حال انتقال زائران به مناطق مختلف کشور هستند.» حسن بهرام‌نیا ادامه داد: «با همکاری سازمان شهرداری‌های کشور حدود 300ون هم در پایانه برکت مستقر شده‌اند و کار جابه‌جایی زوار را به مناطق مختلف کشور انجام می‌دهند.» استاندار ایلام همچنین از حضور 300خودرو‌ی اینترنتی برای جابه‌جایی زوار در مرز مهران خبر داد.
جانشین عملیات پلیس راهور فراجا هم با بیان اینکه در محورهای مواصلاتی مهران ترافیک روان است، گفت: «رفت‌وآمد در مسیرهای منتهی به پایانه مرزی مهران بدون ترافیک در حال انجام است. براساس پایش صورت گرفته در این مسیر به‌ویژه قبل از تونل راه کربلا و تونل آزادی، هر چند ممکن است محدودیت مقطعی وجود داشته باشد، اما ترافیک روان گزارش شده است.»
در آخرین ساعت‌های روز جمعه، 17 شهریور، مجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین از گسیل هزار اتوبوس به مرز ‌مهران خبر داد و گفت که با این اتوبوس‌ها همه زائران از مهران منتقل خواهند شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید