• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 3 دی 1396
کد مطلب : 2025
+
-

وزیر علوم: «ستاره‌دارها» با من مکاتبه کنند

مسئولان عزم خود را جزم کرده‌اند تا موضوع دانشجویان ستاره‌دار حل شود.

پس از تصریح رئیس‌جمهور در نخستین اجلاس ملی گزارش حقوق شهروندی درخصوص حل مشکل دانشجویان ستاره‌دار، اکنون وزیرعلوم اعلام کرده که «هر کدام از داوطلبان امسال که فکر می‌کنند به‌دلیل موانعی ازجمله ستاره‌دارشدن نتوانسته‌اند وارد دانشگاه شوند، همراه با دلایل خود مستقیما با من مکاتبه کنند تا به پرونده‌شان رسیدگی شود.» البته پیش‌تر او درگفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت تصریح کرده بود: «دانشجوی ستاره‌دار به‌معنایی که در افکار عمومی جا افتاده، وجود ندارد و مشکل اکثر این دانشجویان نقص پرونده است.»

رئیس‌جمهور نیز سه‌شنبه هفته گذشته در نخستین اجلاس ملی گزارش حقوق شهروندی با تأکید بر آزاد بودن فضای دانشگاه خطاب به وزیر علوم که در اجلاس حضور داشت، گفت: همین جا به آقای دکتر غلامی می‌گویم دانشجوی ستاره‌دار نباید داشته باشیم. وزیر علوم دیروز در نشست خبری در حاشیه بازدید از باشگاه مفاخر و پیشکسوتان دانشگاه فردوسی مشهد درباره اینکه گفته بود دانشجوی ستاره‌دار نداریم و افرادی هستند که نقص پرونده دارند، اینگونه توضیح داد: آنچه تاکنون مطرح شده این است که در سال‌های گذشته برخی داوطلبان در تکمیل مراحل ورود به دانشگاه با برخی موانع ازجمله مباحث گزینشی روبه‌رو شده‌اند.

عملا این افراد هنوز دانشجو نشده بودند که اسم آنها را دانشجوی ستاره‌دار بگذاریم. به گزارش ایسنا، منصور غلامی با اشاره به اینکه اشخاص مورد بحث اصلا دانشجو نبوده‌اند بلکه داوطلب ورود به دانشگاه بوده‌اند، افزود: با همان اصطلاح رایج در شرایط فعلی و بدون اینکه به تاریخچه قضیه و سال‌های گذشته وارد شوم، بعد از ورود به وزارتخانه و در بررسی امور متوجه شدم هنوز پرونده پذیرش عده‌ای از افراد در دانشگاه تکمیل نشده و پشت خط ورود به دانشگاه هستند که به‌نظر من اشتباها به آنها دانشجو می‌گویند، زیرا آنها هنوز دانشجو نشده‌اند.

دانشجویان پس از گذراندن هر مقطع از دانشجویی خارج می‌شوند و بعد از ثبت‌نام در دانشگاه دوباره دانشجو خواهند شد. وزیر علوم تصریح کرد: در بررسی‌های اولیه مشخص شد که نیت همه مسئولان مربوطه بر این است که مشکل حل و پرونده افراد تکمیل شود و آنها وارد دانشگاه شوند.

غلامی عنوان کرد: معدودی از افراد بودند که به دلایل مختلف ازجمله فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی برایشان سؤال بود که در سابقه خود محکومیت دارند یا ندارند که مسائل این مجموعه هم با کمک مسئولان و نهادهای ذیربط حل شده است و الان برای داوطلبان ورود به دانشگاه در مقاطع ارشد و دکتری سال96 مشکلی به لحاظ اصطلاح معروف دانشجوی ستاره‌دار نداریم.وی با اشاره به اینکه ممکن است افرادی مدعی شوند که در سال‌های گذشته به‌دلیل ستاره‌دارشدن نتوانسته‌اند وارد دانشگاه شوند، تصریح کرد: مسئولیت آن سال‌ها با من نیست ولی درخواست‌های این افراد هم پیگیری می‌شود.

وزیر علوم اضافه کرد: هر دانشجویی که خلاف مقررات دانشگاه اقدامی انجام دهد، در کمیته انضباطی به آن تخلف رسیدگی و براساس آیین‌نامه‌ رأی صادر می‌شود. ممکن است در برخی موارد رأی کمیته انضباطی منجر به اخراج دانشجو شود که این موضوع ربطی به ستاره‌دار‌شدن معروف ندارد. وزیر علوم یکشنبه گذشته در حاشیه مراسم اختتامیه نمایشگاه هفته پژوهش در پاسخ به پرسش همشهری درخصوص ارائه آمار 65نفری از دانشجویان ستاره‌دار مقطع کارشناسی ارشد توسط برخی نمایندگان مجلس گفت: ادعای نمایندگان مجلس درباره ستاره‌دار‌بودن دانشجویان را قبول ندارم، آنچه ما در وزارت علوم حل کرده‌ایم مربوط به نقص مدارک پرونده بوده‌است.

وی افزود: این آمار و اطلاعات هیچ مبنای دقیقی ندارد، آنچه ما انجام می‌دهیم این است که به سرعت مواردی مربوط به نقص پرونده‌ها را حل کنیم و در روزهای آینده بعد از نهایی‌شدن آن را اعلام می‌کنم.

غلامی تصریح کرد: در ورودی‌های امسال موضوعی به‌نام دانشجوی ستاره‌دار نداریم. با پیگیری‌های انجام‌شده در سازمان سنجش آموزش کشور مشکل اصلی که نقص پرونده بود، حل شده‌است. اگر کسی هم این مشکل را داشت می‌تواند به بنده مراجعه کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید