• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
شنبه 18 شهریور 1402
کد مطلب : 202490
+
-

راه دشوار مهار تورم

چهره روز
راه دشوار مهار تورم

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد با اعلام این که تورم نقطه به نقطه تا پایان سال‌جاری پایین‌تر از تورم میانگین خواهد بود و به‌نظر می‌رسد که در کانال ۳۰درصد خواهد ماند، گفت: نتایج کنترل نقدینگی باید از نیمه دوم سال۱۴۰۱ خود را نشان می‌داد اما جنگ ارزی مانع از آن شد. او توضیح داد که گرچه سیاست‌های کنترل نقدینگی از اوایل سال1401 آغاز شد و ما باید نتایج آن را از نیمه دوم سال گذشته مشاهده می‌کردیم اما جنگ ارزی تمام عیار در آذر و دی آغاز و سبب شد به لحاظ انتظاراتی عنصر کوتاه‌مدت تورم که همان مسئله لنگر اسمی ارز هست، جهش پیدا کند و در نهایت شاهد کاهش تورم در نیمه دوم سال1401 نیز نباشیم.
وزیر اقتصاد  درباره پیش‌بینی‌ نرخ تورم هم اعلام کرد: پیش‌بینی‌ها همیشه مشروط است. اگر متغیر ناگهانی و برون‌زای دیگری بیاید می‌تواند پیش‌بینی‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهد اما به‌نظر می‌رسد اسفند‌ماه را با تورمی در حدود 40درصد به پایان می‌بریم.
به‌نظر می‌رسد دولت و بانک مرکزی نرخ تورم هدف‌گذاری‌شده تا پایان امسال را روی عدد 30درصد برای نرخ تورم نقطه به نقطه تنظیم‌کرده‌اند و با این حساب نرخ تورم سالانه در اسفندماه چنان‌که خاندوزی می‌گوید، 40درصد خواهد بود. به این ترتیب نرخ تورم سالانه برای پنجمین سال متوالی بالای 40درصد باقی می‌ماند. با این حساب و کتاب دولت سیزدهم باید علاوه بر تلاش برای تقویت دیپلماسی خارجی خود و رفع تنش در منطقه در جهت شوک‌زدایی از اقتصاد روی کنترل نقدینگی و مدیریت کسری بودجه به‌صورت جدی متمرکز شود تا بتواند در جنگ با تورم، موفق ظاهر شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید