• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 18 شهریور 1402
کد مطلب : 202450
+
-

تابستان صحرایی!

عجیب‌‌ترین، پرسروصداترین و پرستاره‌ترین پنجره نقل‌و‌انتقالات تاریخ یک کشور آسیایی، سرانجام بسته شد. یک پنجره دیوانه‌وار که نام‌های بزرگی را برای فوتبال به عربستان کشاند. از نگاه خیلی‌ها این پنجره، فوتبال را به قبل و بعد از خودش تقسیم خواهد کرد. بسته شدن پنجره نقل‌و‌انتقالات عربستان پس از چند انتقال لحظه‌آخری، پرونده انتقال صلاح به الاتحاد را فعلا بست. چرا فعلا؟ چون وقتی پای این همه پول وسط باشد، هرگز نباید از کلمه هرگز استفاده کرد!

   آنها اول نیستند
بر خلاف آنچه تصور می‌شد، لیگ فوتبال عربستان پرهزینه‌ترین لیگ در تابستان نبود. تیم‌های انگلیسی در این پنجره مجموعا 2.81میلیارد یورو هزینه کردند که به نوعی رکورد همه پنجره‌های تاریخ فوتبال به‌شمار می‌رود. فوتبال عربستان مجموعا با 954میلیارد یورو هزینه، در رده دوم دیده می‌شود. به‌هرحال نباید فراموش کرد که در انگلیس تقریبا همه تیم‌ها هزینه زیادی انجام می‌دهند اما در عربستان، این هزینه‌ها معمولا فقط در چند باشگاه صورت می‌گیرد. با این حال، اینکه عربستان در چنین لیستی بالاتر از لیگ فرانسه، سری‌آ، بوندس‌لیگا و لالیگا قرار دارد، دستاوردی باورنکردنی است.

   صلاح در نرفتن بود!
باشگاه الاتحاد دست به هر کاری زد تا در این پنجره ستاره مصری لیورپول را جذب کند. بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی فوتبال عربستان، موجب شد تا طرفداران لیورپول نفس راحتی بکشند. الاتحاد برای رقابت با الاهلی و النصر، یک سوپراستار می‌خواست. خرید ژوتا هم برای این تیم در کناره‌های خط حمله چندان مؤثر نبود و مدیران باشگاه را به جذب صلاح ترغیب کرد اما موضع باشگاه لیورپول در مقابل پیشنهاد 215میلیون یورویی زرد و مشکی‌ها، روشن بود. نه مدیران تیم انگلیسی و نه کلوپ، به هیچ‌وجه موافق جدایی صلاح نیستند. با این حال خیلی‌ها باور دارند که این ماجرا، آتش زیر خاکستر است. تبدیل شدن به پردرآمدترین فوتبالیست دنیا، وسوسه‌ای نیست که خیلی زود صلاح را رها کند. شاید او در تابستان بعدی، بخشی از پروژه لاکچری عربستانی‌ها باشد.

   این ماهی، لیز خورد
باشگاه الاتفاق عربستان تلاش زیادی کرد تا از اختلاف نظر ایجاد شده بین اریک تن هاخ و جیدن سانچو نهایت استفاده را ببرد و این بازیکن را به‌صورت قرضی جذب کند. استیون جرارد که همیشه طرفدار بازی سانچو بوده، علاقه داشت تا یک ستاره دیگر را از لیگ برتر به الاتفاق بیاورد اما تلاش این باشگاه برای ماهی گرفتن از آب گل‌آلود نتیجه نداد و این ماهی از دست‌شان سر خورد، چرا که سانچو خودش اعلام کرد در شرایط فعلی، هیچ تمایلی برای رفتن به فوتبال عربستان ندارد.

   لحظه‌آخری‌ها
فوتبال عربستان در این پنجره، چند انتقال لحظه‌آخری هم داشت. دفاع میانی رئال بتیس یعنی لوئیس فیلیپه با 22میلیون یورو به الاتحاد ملحق شد. الاتحاد تلاش زیادی برای جذب راموس انجام داد و بعد از ناامیدی از این انتقال، بازیکن دیگری را از اسپانیا به خدمت گرفت. دمارای گری هم لیگ برتر و باشگاه اورتون را به مقصد الاتفاق ترک کرد. در حقیقت استیوی جی به جای سانچو، توانست یک وینگر دیگر جذب کند، بازیکنی که خریدش برای این باشگاه 9.5یورو هزینه به همراه داشت. الاتفاق مدافع میانی سرشناس‌ عربستانی‌اش را هم به الاتحاد فروخت. زرد و مشکی‌ها برای جذب فیصل القمدی، 11میلیون یورو پرداخت کردند. این بیشترین رقمی است که برای یک بازیکن عربستانی در بازار پرداخت می‌شود و نشان می‌دهد که این پول‌های کلان، حالا دیگر برای بازیکنانی از خود عربستان نیز هزینه می‌شود!

 

این خبر را به اشتراک بگذارید