• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 16 شهریور 1402
کد مطلب : 202378
+
-

رکوردشکنی تا ظهر اربعین: ٢٢میلیون زائر در کربلا

سیاسی‌ترین راهپیمایی جهان

بر اساس مرکز آمار حرم حضرت عباس ع تعداد زائران اربعین ۱۴۴۵ قمری ۱۴۰۲ شمسی از مرز ۲۲ میلیون نفر گذشت

اربعین
سیاسی‌ترین راهپیمایی جهان

راهپیمایی اربعین امسال باشکوه تر از سال‌های گذشته در کشور عراق برگزار شد. این درحالی است که جریان‌های معاند برای به حاشیه راندن شکوه و عظمت راهپیمایی اربعین حسینی، فضاسازی‌های مختلفی با هدف «دیده نشدن راهپیمایی اربعین» آغاز کرده بودند. اما مانند سال‌های گذشته باز هم این نقشه‌ها شکست خورد و در سالروز اربعین حسینی آخرین زائران پیاده از مسیرهای مختلف پیاده روی در عراق نیز خود را به کربلای معلا رساندند تا زیارت اربعین را در بین الحرمین زمزمه کنند. از طرفی، سالار شهیدان(ع) در میدان نبرد، در حال ایستادگی در مقابل ظالمان، به شهادت رسید و طبیعتا عاشورا در ماهیت خود یک امر کاملا سیاسی است. در واقع زائران با هر قدم، بیعت پایداری در سنگر عاشورا را تکرار می کنند و در نتیجه این بیعت، از صبغه سیاسی برخوردار است.

رکوردشکنی هرساله در کربلا
شبکه العهد عراق در آخرین گزارش قبل از اربعین حسینی اعلام کرد که بغداد تقریبا خالی از سکنه شده است و اغلب مردم در کربلا به‌سرمی‌برند. اما طبق روال معمول امسال هم تعداد زائران اربعین رکورد زد و براساس مرکز آمار حرم حضرت عباس علیه‌السلام تعداد زائران اربعین۱۴۴۵ قمری (۱۴۰۲شمسی) از مرز ۲۲میلیون نفر گذشت. این در حالی است که سال گذشته رسانه‌ها تعداد جمعیت حاضر در کربلا در روز اربعین را 21میلیون نفر اعلام کرده بودند و طبق روال معمول اربعین حسینی هرسال با شکوه‌تر و با جمعیت بیشتری نسبت به سال گذشته درحال برگزار شدن است. جمعیت اربعین امسال در حالی باز هم رکورد شکنی کرده که دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی از ابتدای‌ماه محرم و با برپایی پویش‌های مختلف و سناریوی همیشگی اختلاف افکنی میان ملت‌های مسلمان ازجمله ایران و عراق قصد به حاشیه راندن این مراسم عظیم را داشتند. اما برپایی بیش از 12هزار موکب، اختصاص هزاران دستگاه اتوبوس و وسایل حمل‌ونقل عمومی و برقراری امنیت مراسم، تنها بخش کوچکی از خدماتی است که عراقی‌ها در مراسم باشکوه اربعین امسال به میلیون‌ها زائری که عازم این کشور شدند، ارائه کرده‌اند. همچنین حدود 2هزارموکب ایرانی نیز پابه‌پای برادران و خواهران عراقی، به زوار سیدالشهدا(ع) خدمت رسانی کردند. همچنین پیش‌بینی می‌شود که تعداد زائران اربعین در ۱۰سال آینده به بیش از ۴۰میلیون نفر برسد.

حضور 4میلیون ایرانی در عراق
 احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور درباره سهم حضور ایرانی‌ها در راهپیمایی اربعین حسینی امسال اظهار داشت: از کل مرزهای جمهوری اسلامی ایران به‌صورت زمینی و هوایی نزدیک به 4 میلیون مسافر به قصد سفر اربعین حسینی خارج شدند و بیش از ۲.۵میلیون نفر بازگشتند. وی افزود: عددها و رقم‌هایی که در همه مرزها حاکم است، خروج به سمت کشور عراق بسیار کاهش پیدا کرده و ورود به‌سمت ایران افزایشی است و خود عدد ۲.۵میلیون نفری که تا‌کنون بازگشتند، نشان از این است که میزان بازگشت زوار به ایران بیشتر از زائران حاضر در کشور عراق است.به‌نظر می‌رسد تا امشب (چهارشنبه شب) ورود زائران از مرز 3 میلیون نفر هم بگذرد و پلیس آماده و پذیرای بازگشت زائران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است. وی تصریح کرد: مرز شلمچه بعد از مرز مهران دومین مرزی است که بیشترین ورود و خروج زائران را به‌خود اختصاص داده به‌گونه‌ای که از مرز شلمچه تاکنون نزدیک به یک میلیون نفر خارج و نزدیک به ۷۰۰هزار زائر وارد شدند.

شرکت چهره‌های سیاسی در راهپیمایی اربعین
امسال نیز، در راهپیمایی و مراسم اربعین حسین(ع)، چهره‌های مختلف سیاسی، حضور چشمگیری داشتند. بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، سردار قاآنی فرمانده سپاه قدس، محمد مهدی اسماعیلی  وزیر فرهنگ،  سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی، سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، حسن رحیم‌پور ازغدی استاد دانشگاه و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ... از جمله شرکت‌کنندگان در راهپیمایی  و مراسم اربعین  امسال بودند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید