• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 16 شهریور 1402
کد مطلب : 202354
+
-

فسیل در چاه

گرینویچ
فسیل در چاه

مهتاب خسروشاهی

کارگران با دقت مشغول کارند که ناگهان حفاری روی 2شَفت عمودی عظیم برای ارتقای خط لوله فاضلاب شهر با مانعی بزرگ برخورد کرده و متوقف می‌شود و خدمه حفاری با اتفاق عجیبی روبه‌رو می‌شوند؛ با یک گنج چندهزار ساله!
آنچه مانع ادامه کار حفاری در شهر اوکلند در کشور نیوزیلند می‌شود، مجموعه فسیلی متعلق به 3میلیون سال قبل است. به‌گفته بروس هیوارد، دیرینه‌شناس نیوزیلندی، آنچه مانع ادامه کار حفاری در مسیر خط لوله فاضلاب می‌شود، بستر صدفی باستانی است. 266گونه، شامل 182نرم‌تن مختلف که 3میلیون سال را طی کرده و به امروز رسیده‌اند، محصول حفاری و بررسی مسیر فاضلاب بود. این جانوران، بومی نیوزیلند هستند و بررسی آنها باعث شد تا 10گونه جدید به آمار قبلی اضافه شود. در بین گنجینه به‌دست آمده «حلزون کتان» و «‌میگوی دانه ریز» نیز شناسایی شدند. علاوه بر اینکه نخستین گونه مرجانی معمولی نیز در بین فسیل‌ها وجود داشت.
در میان فسیل‌های به‌دست آمده، دندان کوسه سفید غول‌پیکر، صفحه‌های دندانی عقاب، دندان نهنگ و استخوان‌های کوسه اره‌ای نیز وجود داشتند. پس از یافت شدن این گنجینه عظیم، شرکت واترکر (شرکت حفاری فاضلاب) با کمک باستان‌شناسان به حفاری دقیق منطقه پرداخت. از سوی دیگر کمک‌هزینه‌ای هم برای غربال کردن، خاکبرداری، تمیز کردن و مرتب‌سازی نمونه‌ها به 2دانشجوی باستان‌شناسی از طرف شرکت واترکر برای انجام عملیات مذکور روی فسیل‌های کشف‌شده، اهدا شد.
بررسی دقیق فسیل‌ها توسط دکتر هیوارد و همکارانش نشان داد که این مجموعه بین 3 تا 3.7میلیون سال قدمت دارد و در یک کانال جز و مدی در شکل اولیه بندر مانوکائو ته‌نشین شده‌اند. سطح دریا در آن زمان بالاتر از اندازه کنونی و دمای زمین نیز چند درجه گرم‌تر از اکنون بوده است. در میان فسیل‌ها، تعدادی از نمونه‌های نیمه‌‌گرمسیری که بستگان امروزی آنها در آب‌های گرم‌تر یعنی جزایر کرمادک و نورفولک ساکن هستند، یافت شده است. 10گونه جدید به‌طور دقیق شناسایی شده و پژوهش‌های آینده، اطلاعات دقیق‌تری در مورد آنها ارائه کرده و سپس این‌گونه‌ها نامگذاری خواهند شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید