• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
پنج شنبه 16 شهریور 1402
کد مطلب : 202342
+
-

استاندارد واردات خودروی‌کارکرده

دولت و مجلس مقدمات واردات خودروی دست‌دوم خارجی را برای ساماندهی بازار داخلی فراهم کرده‌اند و دیر یا زود نخستین خودروهای واردشده با این روند، در خیابان‌های کشور ظاهر خواهند شد. پیرو این اتفاق، سازمان ملی استاندارد ایران هم وارد میدان شده و دستورالعمل استاندارد برای واردات این خودروها را اعلام کرده است. به‌گزارش همشهری، هنوز جزئیات آیین‌نامه واردات خودروهای دست‌دوم خارجی به‌صورت رسمی منتشر نشده و از ضوابط اختصاصی آن اطلاعی در دست نیست اما براساس قواعد سازمان استاندارد و الزامات زیست‌محیطی، خودروهایی مجاز به ورود به کشور هستند که استانداردهای پایه را پاس کنند. اما اصل ماجرا چیست؟ دستورالعمل سازمان ملی استاندارد ایران به‌دنبال تعیین رویه برای ارزیابی و صدور تأییدیه وسایل نقلیه دست‌دوم وارداتی براساس الزام‌ها و ضوابط فنی است، درنهایت این دستورالعمل مشخص می‌کند که کدام خودروی خارجی دست‌دوم قابلیت ورود به کشور را دارد. براساس این دستورالعمل، خودرویی مجاز به ورود به کشور است که حداقل مشمول یکی از موارد زیر باشد:
1 دارای گواهی صحه‌گذاری تأیید نوع، صادره از سازمان طی 5سال گذشته باشد.
2 از برندهای معتبر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، انگلیس، ژاپن و کره‌جنوبی یعنی یکی از نشان‌های تجاری «بنز، بی‌ام‌دبلیو، سئات، اشکودا، آئودی، فولکس‌واگن، مینی، اپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، مان، اسکانیا، ایویکو، تویوتا، نیسان، سوزوکی، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی، مزدا، کیا، هیوندای، سانگ‌یانگ» باشد.
3 دارای شماره تأیید نوع کلی خودرو (WVTA) مندرج روی پلاک شناسایی باشد.
4 دستگاه دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با ایمارک (COC) باشد.
5 دستگاه دارای گواهی GCC، ارگان تأییدکننده خودرویی کشورهای حوزه خلیج‌فارس GSO، گواهینامه تأییدیه کشور چین CCC یا گواهی تأییدیه کشورهای اتحادیه اوراسیا EAC باشد.
از دیگر نکات مهم در واردات خودروی دست‌دوم این است که:
واردکننده باید صحت مبدأ تولید و هر یک از موارد فوق را حسب مورد اظهار کند.
وسیله نقلیه دست‌دوم وارداتی باید آماده استفاده عادی توسط کاربر باشد.
برای واردات خودروی کارکرده، باید بیمه بدنه خودرو نیز خریداری شود.
برای واردات خودروی دست‌دوم، واردکننده باید گواهینامه معتبر رانندگی داشته باشد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید