• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 16 شهریور 1402
کد مطلب : 202335
+
-

اربعین؛ تبلور رویش گرانبهاترین سرمایه‌ انسانی تاریخ

یادداشت
اربعین؛ تبلور رویش گرانبهاترین سرمایه‌ انسانی تاریخ

مجید باقری*

واقعه‌ بزرگ و جاودانه‌ عاشورا و قیام سیدالشهدا(ع) علیه ظلم و طاغوت زمان را از زوایا و منظرهای گوناگون می‌توان به نظاره نشست و تحلیل کرد؛ از منظر دینی و عقیدتی، از منظر اجتماعی، از منظر سیاسی، از منظر تاریخی، از منظر عرفانی و... .
در میان این زوایا، جا دارد این واقعه‌ جانسوز را از زاویه‌ «اهمیت سرمایه‌ انسانی» و نقش و جایگاه استراتژیک «رهبری» در سعادت یا شقاوت سرمایه‌ انسانی نگریست و تحلیل کرد.
ما در حادثه‌ کربلا با 2 طیف سرمایه‌ انسانی و 2 گونه‌ رهبری مواجه هستیم؛ «سرمایه‌ انسانی آگاه متعهد معتقد به ولایت الهی» و «سرمایه‌ انسانی ناآگاه بی‌تعهد معتقد به ولایت طاغوت».
بی‌تردید، راهپیمایی بزرگ و بین‌المللی معنوی، اجتماعی و عقیدتی اربعین در عصر ما، پرچم مقدس رویش و اعلام استمرار حیات همان «سرمایه‌ انسانی آگاه متعهد معتقد به ولایت الهی در کربلای سال ۶۱‌هجری قمری» است. سیل جمعیت میلیونی شرکت‌کننده در راهپیمایی عظیم اربعین در کشور عراق، جمعیت میلیونی شرکت‌کننده در راهپیمایی جاماندگان اربعین در داخل کشور و سیل محبان سیدالشهدا(ع) در سرتاسر جهان، رویش مقدس سپاه کوچک امام حسین(ع) هستند که در عصر پسامدرن اثبات می‌کنند: «کلُّ یومٍ عاشورا و کلُّ أرضٍ کربَلا».
بر خود که از نزدیک شاهد خدمتگزاری خانواده‌ بزرگ شهرداری تهران (پاکبانان، کارگران، رانندگان، نیروهای خدماتی، کارمندان، مدیران، روابط‌عمومی‌ها، پزشکان، کادر درمان و...) در ابررویداد اربعین حسینی چه در خارج و چه در داخل بوده‌ام، واجب می‌دانم که از زحمات و خدمات باکیفیت شبانه‌روزی و مؤمنانه یکایک همکاران مؤمن و شریفم که حاصل عشق و برنامه‌ریزی بود، خالصانه قدردانی کنم.
به‌یقین، وجود این سرمایه‌ انسانی بی‌بدیل اربعینی (چه زائران و چه خدمتگزاران)، نشانه‌ اثبات این آیه‌ شریفه است که می‌فرماید: «وَنُریدُ أَن نَمُنَّ عَلَی‌الَّذینَ استُضعِفوا فِی الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّه وَنَجعَلَهُمُ الوارِثینَ».
* معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا و رئیس کمیته سرمایه انسانی ستاد اربعین

این خبر را به اشتراک بگذارید