• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 16 شهریور 1402
کد مطلب : 202329
+
-

نیت، شهر کربلا؛ مقصد، شهر ری

گزارش میدانی خبرنگاران همشهری از بزرگ‌ترین راهپیمایی جاماندگان حسینی در تهران

گزارش
نیت، شهر کربلا؛ مقصد، شهر ری

محمد سرابی، زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

تهران بوی کربلا گرفته است، نسیم عطر بین‌الحرمین از میدان امام‌حسین(ع) در مرکز شهر می‌وزد و تا حرم عبدالعظیم حسنی(ع) در ری می‌رود؛ گویی این  کوچه و خیابان‌ها می‌رسد به طریق‌الحسین در عراق.  هرجا رو برمی‌گردانی، زائرانی را می‌بینی که قدم‌هایشان اینجاست، اما دلشان کربلا. «‌اَلسَّلامُ عَلَیک یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِک»

پرده اول
قدم‌هایی در تهران و دل‌هایی در کربلا

هوا خیلی گرم است؛ انگار نه انگار که پاییز پشت در نشسته؛ هوای اول صبح شبیه روزی داغ در نیمه تیرماه است؛ با این حال همه آمده‌اند؛ میدان امام‌حسین(ع) پر است از مردمی که به عشق حسین(ع) از خواب صبح زده‌اند تا خودشان را به مراسمی که برای جاماندگان است، برسانند. ابتدای مسیر در میدان امام‌حسین(ع)، گروه بزرگی در حال خواندن زیارت‌ اربعین هستند که روی تابلوی بزرگی نصب شده است. پیاده‌روی از اینجا شروع می‌شود و به سمت جنوب تا میدان شوش و از آنجا به غرب و دوباره به جنوب تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ادامه پیدا می‌کند. پرچم قرمزرنگ بزرگی در اهتزاز است. بچه‌های کوچک در آغوش پدر و مادر، پیرزن و پیرمردها عصازنان و آنها که توان راه رفتن ندارند، روی صندلی چرخ‌دار آمده‌اند. اینجا، اول مسیر عاشقی است.

پرده دوم
این دلدادگی میراث جاودانه ماست

بوی اسپند از جای‌جای مسیر به مشام می‌رسید. موکب‌داران با حالی خوب مشغول پذیرایی از سوگواران هستند. سیدرضا، مرد جهاندیده‌ای است که موکب خود را در اختیار نوجوانان قرار داده و خودش از دور نظارت می‌کند. او می‌گوید: «چندین سال است که موکب‌داری می‌کنم و افتخارم نوکری برای امام‌حسین(ع) است. این موکب‌ها بهترین فضا برای آشنایی نوجوانان و جوانان با اهل‌بیت(ع) هستند. ما بزرگ‌ترها باید نسل نوجوان را وارد میدان کنیم و محب اهل‌بیت(ع) بودن، میراث باارزشی است که باید به آنها سپرده شود.» در اکثر موکب‌ها نوجوانان و جوانان حضور دارند. عده‌ای لیوان چای به‌دست عاشقان سوگوار می‌دهند و برخی هم لیوان‌های شربت توزیع می‌کنند. گرمای هوا همچنان 37درجه است.

پرده سوم
قدم‌هایی به نیابت از درگذشتگان
گوشه‌ای از مسیر نشسته است و به پهنای صورت اشک می‌ریزد. با چشمانی پر از حسرت به طی‌طریق سوگواران نگاه می‌کند؛ گویی چشمانش در جست‌وجوی کسی است. در زمزمه‌هایش واژه پدر را تکرار می‌کند و می‌گوید: «پدرم فوت کرده است و امروز به نیابت او در این مراسم شرکت کرده‌ام. خیلی دلش می‌خواست به کربلا برود، اما هرگز قسمت نشد.» اشک مجالش نمی‌دهد و زیر لب نوحه مهدی رسولی را آهسته زمزمه می‌کند: «یا حسین هواتو کردم، اسیر دردم، بذار منم بیام حرم دورت بگردم. حالم عجیبه، دلم غریبه، فضای سینه‌ام پر از شمیم سیبه» امثال او کم نیستند. دیروز خیلی‌ها به نیابت از درگذشتگان و شهدا آمدند و جای عزیزان سفر کرده را سبز کردند. جاماندگان قافله عشق دیروز یادی هم از سردار دل‌ها حاج‌قاسم سلیمانی و شهدای مدافع حرم و امنیت کردند و به نیت این عزیزان فریاد زدند: «یا حیدر...»

پرده چهارم
نوکران بی‌ادعا در خدمت مراسم

هرقدر به سمت حرم عبدالعظیم حسنی(ع) قدم برداری، جمعیت بیشتر می‌شود؛ انگار که رودی به دریا و دریاهایی به هم پیوند خورده و به اقیانوس ریخته باشند، گرمای هوا هم حریف این داستان عاشقی نیست. موکب‌ها شبیه موکب‌های طریق‌الحسین در عراق هستند و دسته‌های عزاداری با همان ذکرها و نوحه‌ها. در این میان برخی زیرک‌ترند و با لباس نوکری به راهپیمایان خدمت‌رسانی می‌کنند. بیشتر از همه پاکبانان با لباس سبز شهرداری و رانندگان اتوبوس به چشم می‌آیند که بدون‌ادعا و سروصدا کارشان را می‌کنند تا خللی در تمیزی و ترافیک شهر ایجاد و شهروندی در مسیر گرفتار نشود. حتی مأموران آتش‌نشانی هم در طول مسیر هستند تا ایمنی مراسم برقرار باشد و برای کسی اتفاقی نیفتد. جمعیت در این میان ذکر‌گویان به سمت حرم می‌روند.

خدمات‌رسانی به عاشقان حسینی
شهردار تهران هم در این مراسم شرکت کرد. ابتدای صبح در میدان امام‌حسین(ع) در میان مردم بود و بعد هم در مرکز مانیتورینگ منطقه20 مستقر شد تا این مراسم بی‌کم‌وکاست و باشکوه برگزار شود. او با بیان اینکه خدمات‌رسانی به عاشقان حسینی افتخار مدیریت شهری است، گفت: امیدواریم با کفایت عناصر جبهه حق، این پرچم را به‌دست صاحب حقیقی‌اش برسانیم و جمهوری اسلامی زمینه ظهور را فراهم کند. علیرضا زاکانی با بیان اینکه از 11سال پیش حرکتی با افتخار از میدان امام‌حسین(ع) تا حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) شکل گرفته و ما باید این حرکت را با خدمات‌رسانی شایسته همراهی کنیم، توضیح داد: «در سال قبل ناهماهنگی‌‌هایی وجود داشت، اما امسال با سپاه سیدالشهدا(ع)، پلیس راهور، فاتب و دیگر نهادها هماهنگی خوبی برای خدمات‌رسانی به مردم شکل گرفت.» شهردار تهران ضمن قدردانی از معاونان، شهرداران و مدیران عامل سازمان‌ها، شرکت‌ها و نیروهای انسانی مجموعه‌های شهرداری تهران، گفت: «امروز زحمات سازمان فرهنگی و هنری شهرداری در کنار دیگر مجموعه‌ها و شهرداری‌های مناطق واقع در طول مسیر پیاده‌روی، حرکتی جدی و اساسی را رقم زد و ما از ساعات اولیه صبح شور و هیجان را دیدیم.»




 

این خبر را به اشتراک بگذارید