• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 16 شهریور 1402
کد مطلب : 202334
+
-

اکسیژن ساز برای اربعینی ها

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی با ساخت یک دستگاه اکسیژن‌ساز پرتابل، زائران سالمند اربعین را همراهی کرد

دانش بنیان
اکسیژن ساز برای اربعینی ها

زهرا خلجی- روزنامه‌نگار

دستگاه اکسیژن‌ساز ساخت یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی، زائران اربعینی که با مشکل تنفسی راهی این سفر زیارتی شده بودند را همراهی کرد. این دستگاه که تقریبا یک‌ماه پیش در رویداد همکاری فناورانه در خدمت‌رسانی به زائران اربعین ارائه شد، توانست به‌عنوان یک دستاورد مهم از شرکت‌های دانش‌بنیان به زائران کربلای معلی خدمات‌رسانی کند.

رفع مشکلات تنفسی به‌صورت سیار
تنگی نفس، افت اکسیژن خون و کمبود اکسیژن ازجمله مشکلاتی است که ممکن است در طول مسیر پیاده‌روی اربعین به‌ویژه برای افراد سالمند به‌وجود بیاید، اما این دستگاه سیار یا به‌اصطلاح پرتابل با قرار گرفتن در یک کوله‌پشتی یا ساک دستی می‌تواند مشکلات ناشی از کمبود اکسیژن را حل کند. مهدی محمدی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سازنده این محصول گفت: دستگاه اکسیژن‌ساز ساخت این شرکت با حجم‌های مختلف و به‌صورت ثابت و سیار ساخته شده است. محصول ما هوای محیط را با کمپرسوری که دارد بهتر و پس از آن با روش psa ذرات موجود در هوا را از اکسیژن جدا
می‌کند و اکسیژن با خلوص بالای ۹۳درصد را به بیمار از طریق ماسک روی بینی و دهان می‌رساند.

استفاده همزمان 2نفر
محمدی با اشاره به حضور میلیونی زائران در مسیر اربعین حسینی گفت: شرایط این دستگاه به‌گونه‌ای است که می‌تواند همزمان به 2بیمار وصل شود و فضای کمتری را در موکب‌ها اشغال ‌کند. به‌گفته او، این دستگاه می‌تواند در هوای گرم به‌صورت ۲۴ساعته روشن باشد و افت خلوص در دمای بالا ندارد؛ به علاوه اینکه، صدای این دستگاه بسیار کم است و به این ترتیب فرد و اطرافیان او اذیت نمی‌شوند. به‌گفته محمدی این دستگاه برای بیماران قلبی و ریوی و افرادی که اکسیژن خون‌شان کاهش می‌یابد، مناسب است.

مزایای اکسیژن‌ساز سیار ایرانی
به‌گفته سازندگان، این محصول که با کیف سفری قابل حمل است با شـــارژر فندکی خــــودرو شارژ می‌شـــــود. همچنین به‌طـــور همزمان بــــــــا دستگاه‌های کمک‌تنفسی سی پپ و بای پپ نیز قابل استفاده است. وزن آن کمتر از 2کیلوگرم است و تا 4ساعت شارژ نگه می‌دارد.

اکسیژن‌ساز قابل حمل چیست؟
اکسیژن‌سازهای قابل حمل یا POCS، دستگاه‌های سبک، کوچک و بی‌صدایی هستند که به فرد اجازه می‌دهند در خارج از خانه، اکسیژن مکمل دریافت کند، اما استفاده از این دستگاه‌ها برای بیماران درجه‌بندی شده است. نوع کوچک‌تر اغلب مقرون‌به‌صرفه‌تر است، اما اگر بیمار دچار فیبروز ریوی باشد که در این صورت نیاز به استفاده از اکسیژن تجویزی دارد، ممکن است این دستگاه‌ها نیاز او را برآورده نکنند. در مجموع نحوه عملکرد یک متمرکز‌کننده اکسیژن نسبتا ساده است.
دستگاه، هوا را به داخل می‌کشد و آن هوا از طریق یک کمپرسور حرکت می‌کند. هوای فشرده وارد سیستم فیلتر بستر غربال می‌شود که دارای 2شاخک است. هنگامی که هوای فشرده به نخستین بستر غربال می‌رود، نیتروژن حذف می‌شود؛ درحالی‌که اکسیژن وارد مخزن می‌شود. در این زمان، اکسیژن از مخزن محصول خارج می‌شود و از لوله‌های پلاستیکی عبور می‌کند تا به کانول یا ماسک بینی برسد که به بیمار کمک می‌کند تا اکسیژن را به‌طور مؤثر جذب کند.

نمونه سیار؛ محبوب‌تر از نمونه ثابت
دستگاه‌های اکسیژن‌ساز برای افرادی که سطح اکسیژن خون پایینی دارند، تسکین‌دهنده و تسهیل‌کننده تنفس است. پیش از این، دستگاه‌های اکسیژن‌ساز دستگاه‌های حجیمی بودند که کار اکسیژن‌رسانی برای افرادی که نیاز به اکسیژن‌درمانی داشتند را دشوار می‌‌کرد. با این حال، مولد اکسیژن مدرن کوچک‌تر، سبک‌تر و به‌طور خاص قابل حمل طراحی شده است. در نمونه‌های بزرگ‌تر بیمارستانی و خانگی این دستگاه با برق خانگی کار می‌کند و مصرف برق بالایی دارد، اما نمونه قابل حمل آن باتری‌خور است که درصورت اتمام شارژ باتری با فندک ماشین نیز قابل شارژ دوباره است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید