• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 14 شهریور 1402
کد مطلب : 202284
+
-

ایران و عربستان در مسیر جدید

دهمین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی به ریاست مهدی صفری، معاون اقتصادی وزارت امورخارجه با دستور کار بررسی و پیگیری توافقات انجام شده در سفر رئیس‌جمهور به عمان و قطر و راهکارهای توسعه روابط اقتصادی تجاری با عربستان و امارات برگزار شد. در این جلسه علیرضا عنایتی، سفیر ایران در عربستان با ارائه گزارشی از آخرین روند از سرگیری روابط بین 2 کشور اعلام کرد: تمام تلاش ما در این دوره، تقویت مناسبات با همسایگان در زمینه‌های تجاری و اقتصادی، حمل‌ونقل و سرمایه‌گذاری بوده است که تا حدود زیادی به موفقیت دست یافته‌ایم.
او فضای همکاری میان ایران و عربستان را با توجه به اراده رهبران 2کشور آماده دانست و افزود: باید با پروژه‌های دقیق، روشن و حساب شده بتوانیم کار با عربستان را پیش ببریم. عنایتی همچنین از عزم 2کشور برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری خبر داد.
روابط اقتصادی ایران و عربستان در عصر جدید بهبود روابط دوجانبه بدون یک نقشه راه شفاف به نتیجه مطلوب نمی‌رسد و به‌دلیل ساختار اقتصادی متفاوت 2کشور و اولویت‌های کلان ترسیم شده، روشن است که نقش اول در احیای مناسبات تجاری را بخش خصوصی می‌تواند ایفا کند. البته به این شرط که اراده طرفین به عمل تبدیل شود و با فاصله گرفتن از تعارف‌های دیپلماتیک، روشن شود که تهران و ریاض چه زمینه‌های مشترک تجاری و اقتصادی می‌توانند داشته باشند.
نقطه شروع در این مسیر جدید بستگی به داشتن یک راهبرد مورد توافق و تلاش برای رفع موانع و اجازه فعالیت به بخش خصوصی خواهد بود و ناگفته پیداست که سرمایه‌گذاری و تجارت بین 2کشور مستلزم این است که اختلاف‌های سیاسی بین 2 کشور و در منطقه بر مناسبات اقتصادی سایه نیفکند. ملاک و سنگ بنای روابط جدید کشور می‌تواند بر اقتصاد بنیان نهاده شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید