• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 14 شهریور 1402
کد مطلب : 202270
+
-

رونق فعالیت‌های فرهنگی در اربعین

یادداشت
رونق فعالیت‌های فرهنگی در اربعین

محمدامین توکلی زاده*

امسال شهرداری تهران در کنار کیفی‌سازی فعالیت‌های خدماتی در حوزه‌های حمل‌ونقل و خدمات شهری و... به تقویت فعالیت فرهنگی - اجتماعی در رویداد بین‌المللی اربعین حسینی(ع) پرداخته است.
در راستای همین رویکرد، کمیته‌های فرهنگی تشکیل و مسئولیت پویش‌های مردمی در این موضوع به شهرداری تهران واگذار شد چرا که سازمان فرهنگی- هنری و سازمان زیباسازی ظرفیت‌هایی دارند که می‌توان در مقوله فرهنگی از امکانات و خدمات آنها استفاده کرد. تولید اقلام فرهنگی با عنوان «حیاتنا الحسین(ع)»، اجرای سرود و نغمه‌های آیینی، تعامل با رسانه‌های ایران و عراق و...از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده هستند که در مسیر نجف تا کربلا و در موکب‌های فرهنگی اجرا می‌شوند و تا‌کنون هم با استقبال زوار همراه بوده‌اند.
برپایی گروه‌های سرود هم اقدام فرهنگی دیگری است که امسال به‌صورت ویژه موردتوجه قرار گرفته و سرودهایی به زبان‌های فارسی و عربی توسط 20گروه سرود که اغلب نوجوان و جوان هستند در شهرهای کربلا، نجف و مسیر پیاده‌روی اجرا می‌شود. سازمان بسیج شهرداری تهران هم حسینیه‌ای در موکب حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) (عمود ۷۰۷) راه‌اندازی کرده است و بیش از 300خادم در این حسینیه انجام‌وظیفه می‌کنند. مداحی، برگزاری تجمعات دانش‌آموزی و... برنامه‌هایی هستند که با حضور گسترده زائران کربلا در این حسینیه اجرا می‌شوند.
در کنار این برنامه‌ها به موضوعات دیگری همچون اسکان زائران و پذیرایی از زوار نیز توجه شده است. ازاین‌رو در حسینیه عمود 707ظرفیت پذیرش و اسکان روزانه 6هزار زائر (خواهر و برادر) را فراهم کرده‌ایم. شست‌وشوی لباس زائران، تعمیر کیف، کفش، عینک، چرخ کالسکه و ویلچر و انجام کارهای خیاطی و... دیگر خدماتی هستند که در موکب عمود707 به زوار ارائه می‌شود.
موضوع دیگر مربوط به حوزه سلامت است که به همت شرکت شهر سالم شهرداری تهران بزرگ‌ترین مرکز درمانی در عمود707 دایر شده که علاوه بر خدمات درمانی، ویزیت و پذیرش زائران، توزیع دارو و طب سنتی هم ارائه می‌شود. برپایی نماز جماعت در موکب‌ها به‌ویژه در حسینیه عمود707 حرکت فرهنگی- مذهبی ارزشمندی است که همبستگی و همدلی مسلمانان را به تصویر می‌کشد.

*رئیس ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران

 

این خبر را به اشتراک بگذارید