• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 14 شهریور 1402
کد مطلب : 202239
+
-

دقت 72درصدی ChatGPT در تشخیص پزشکی

هوش مصنوعی
دقت 72درصدی ChatGPT در تشخیص پزشکی

یک مطالعه جدید نشان داد که روبات ChatGPT تقریبا 72درصد در تصمیم‌گیری‌های پزشکی، ازجمله شناسایی و تشخیص‌های احتمالی و تعیین تکلیف درباره مراقبت‌های نهایی، با دقت عمل می‌کند. برخی از منتقدان معتقدند که مطالعات هوش مصنوعی مبتنی بر نیازهای بالینی واقعی نیست، اما دکتر مارک سیگل بر این باور نیست. به گزارش فاکس نیوز، این استاد پزشکی دانشگاه نیویورک با حمایت از حضور هوش مصنوعی در دنیای پزشکی به پزشکان هشدار داد که کنترل این فناوری قدرتمند را حفظ کنند.
در این مطالعه از ابتدا تا انتهای فرایند تشخیص بیماری با این روبات بررسی شده است. این مطالعه با درخواست از روبات چت برای تشخیص احتمالی برای 36وینیت بالینی استاندارد انجام شد. روبات هوش مصنوعی قادر بود در حدود 72درصد مواقع تشخیص پزشکی را با دقت براساس علائم و اطلاعات پزشکی شخص بیمار تعیین کند. محققان دریافتند که ChatGPT در تشخیص نهایی بهترین عملکرد را داشت و تا 77درصد دقیق بود.
از سوی دیگر، محققان همچنین توانستند بزرگ‌ترین نقطه ضعف ChatGPT را نشان دهند؛یعنی ایجاد تشخیص‌های متفاوت. در این دسته، چت بات تنها 60درصد دقیق بود. زمانی که نوبت به تصمیم‌گیری در مورد مدیریت بالینی می‌رسید، مانند تشخیص اینکه با چه داروهایی باید بیمار را پس از تشخیص صحیح درمان کرد، تنها حدود 68درصد دقیق بود.
با این حال، مارک سیگل به حمایت خود از هوش مصنوعی ادامه داد: در حال حاضر این یک ابزار تحقیقاتی است و می‌تواند به من در مورد رادیولوژی، در تشخیص سرطان کمک کند. اما در مطب دکتر، به‌خصوص اگر افراد کمی برای مراجعه به متخصصان وجود داشته باشند، ممکن است به ارائه اطلاعات بیشتر در تصمیم‌گیری کمک کنند.یک یافته بسیار تأثیرگذار از این مطالعه، توانایی چت بات برای افزایش کارایی در مراقبت‌های بهداشتی بود؛ چیزی که برای متخصصان پزشکی یک ضرورت حیاتی است؛ به‌ویژه اینکه هزینه‌های سرسام آور پزشکی را کاهش می‌دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید