• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 29 خرداد 1397
کد مطلب : 20214
+
-

کابوس بازگشت موتورسیکلت‌های کاربراتوری


دکتر وحید حسینی/ دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کشور
به تازگی شواهدی یافت شده که نشان می‌دهد با وجود مخالفت جدی سازمان حفاظت محیط‌زیست و دبیرخانه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کشور، متأسفانه مجوز پلاک‌گذاری نزدیک به 10هزار دستگاه موتورسیکلت بی‌کیفیت کاربراتوری توسط هیأت وزیران در حال صدور است.  این شواهد در نامه 2نفر از وزیران به آقای جهانگیری - معاون اول رئیس‌جمهور - آمده است.

در عین حال، مطابق مصوبه تیرماه 95هیأت وزیران، تولید این نوع موتورسیکلت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع آلودگی هوا‌و‌صدا ممنوع بود. تا پایان سال 1395به همه سازندگان مهلت تولید داده شده بود و از ابتدای 1396هرگونه پلاک‌گذاری این وسیله نقلیه آلوده ممنوع بود. اکنون پس از گذشت 2سال از مصوبه مذکور چه دلیلی برای چنین استثنایی وجود دارد؟ آیا تولید‌کنندگان مهلت کافی تا‌کنون نداشته‌اند که به تغییر تکنولوژی اقدام کنند؟ آیا چنین تصمیمی ضعیف شدن مصوبات دولت محترم نیست که هر مصوبه‌ای بعدا می‌تواند مشمول تمدید، تخفیف و... کنند؟

آیا این تصمیم عملا تنبیه قانونمدارانی نیست که در این مهلت قانونی اقدام به تغییر فناوری موتورسیکلت کرده‌اند؟ آیا در سال حمایت از کالای ایرانی و درحالی‌که جوانان برومند این مرز و بوم به اشاره‌ای می‌توانند ظرفیت غنی‌سازی‌ اورانیوم کشور را بالا ببرند، تولید یک محصول تاریخ گذشته و بی‌کیفیت توجیهی دارد؟ آیا حتما باید تولید ملی و اشتغال همراستا با بی‌کیفیتی و صدمات زیست‌محیطی باشد؟

التماس تفکر. امیدوارم مسئولانی که چنین مصوباتی را تأیید می‌کنند در روزهای آلوده هوای کشور در زمستان امسال هم پاسخی برای مردم داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید