• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 29 خرداد 1397
کد مطلب : 20216
+
-

کجا از شرّ آلودگی هوا در امانیم؟


نتایج پژوهشی جدید نشان می‌دهد که حتی مقادیر اندک آلودگی هوا (کمتر از حد مجاز) نیز می‌تواند تا چند سال از عمر انسان کوتاه کند.

به گزارش مدیکال‌دیلی، مطالعه‌ای که در نشریه ژورنال جدید پزشکی انگلیس منتشر شده است، تأثیر آلودگی هوا روی 60میلیون شهروند را در سراسر این کشور بررسی کرده که بخش اعظم این افراد 65سال یا بیشتر سن داشته‌اند. در همین راستا، پژوهشگران دریافته‌اند که پیوندی قوی بین مرگ زودرس و مواجهه بلندمدت با 2آلاینده اصلی یعنی ازن و ذرات معلق هوا وجود دارد.

همچنین نتایج این مطالعه نشان داده که مردان، سیاهپوستان، آسیایی‌ها، لاتین‌تبارها و افراد سالخورده با درآمد پایین در معرض خطر بیشتری برای مرگ زودرس به واسطه ذرات معلق قرار دارند. ذرات معلق از منابعی مانند سایت‌های ساخت‌وساز، جاده‌های بدون پوشش، مزارع، دودکش‌ها یا آتش‌سوزی‌ها ناشی می‌شوند. این ذرات در اندازه‌های مختلف وجود دارند اما کوچک‌ترین ذرات متهمان اصلی محسوب می‌شوند. تجزیه و تحلیل صورت‌گرفته نشان داده است که حتی در مکان‌هایی که سطوح آلودگی هوا در محدوده استاندارد قرار دارد نیز سوژه‌های زیر مطالعه، پیامدهایی ناگوار را تجربه کرده‌اند؛ بر همین اساس، به‌نظر می‌رسد حتی زمانی که فکر می‌کنیم کیفیت هوا برای شهروندان به اندازه کافی خوب است، همچنان به کاهش هر چه بیشتر سطوح آلودگی هوا نیاز داریم.

طی این پژوهش، دانشمندان دانشگاه هاروارد به بررسی ازن و ذرات معلق هوا پرداخته‌اند که هردو در تشکیل مه‌دود (مه تیره و سنگین که سرشار از دود و آلاینده‌هاست) نقش دارند. پژوهش‌های گذشته، ازن و ذرات معلق را با مشکلات سلامت جدی، ازجمله برونشیت مزمن، آسم و مرگ زودرس پیوند داده بودند. داده‌های موجود نشان می‌دهند که هرساله میلیون‌ها نفر جان خود را در نتیجه آلودگی هوا از دست می‌دهند. به ‌گفته کارشناسان، خطرات ناشی از آلودگی هوا، به‌ویژه برای بیماری قلبی و سکته مغزی، هم‌اکنون بزرگ‌تر از آن چیزی هستند که تا پیش از این تصور یا درک شده بود.



این خبر را به اشتراک بگذارید