• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 13 شهریور 1402
کد مطلب : 202094
+
-

هزینه‌های دردسرساز

دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از جابه‌جایی شهر میزبان می‌گوید

گفت‌وگو
هزینه‌های دردسرساز

شقایق عرفی‌نژاد-روزنامه‌نگار

از اواخر مرداد صحبت‌هایی درباره برگزار‌نشدن جشنواره تئاتر کودک در همدان مطرح شد. دلیلش هم همکاری‌نکردن استانداری همدان برای برگزاری این جشنواره بود. مدتی بعد استانداری همدان اعلام کرد، آمادگی کامل برای برگزاری جشنواره را دارد و این جشنواره در همدان ماندگار می‌شود. کمتر از یک هفته بعد اما دو‌باره خبر رسید جشنواره تئاتر کودک که در 30سال گذشته در همدان برگزار شده، این بار در یزد برپا خواهد شد.
امیر مشهدی‌عباس، دبیر این دوره از جشنواره درباره این جابه‌جایی، به‌رغم اعلام آمادگی استانداری همدان، می‌گوید: «چند نکته باعث شد این اتفاق بیفتد. سال گذشته تمام هزینه‌های جشنواره را وزارت ارشاد پرداخت کرد و همدان هزینه‌ای نداد. حتی در توافقنامه‌ای که وزیر ارشاد با استاندار قبلی داشت و سه ساله بود، درج شده بود که بسترسازی مناسب‌تری صورت گیرد و سالن‌ها تجهیز شود. سال گذشته هم به‌دلیل کرونا مرتب تاریخ برگزاری جشنواره عوض می‌شد. در این مدت ما چندبار برای سرکشی رفتیم، اما فقط قیافه سالن‌ها عوض شده بود و تجهیزات فنی و تخصصی اضافه نشده بود. به‌عنوان مثال، سالن بوعلی این شهر با ۷۰۰نفر ظرفیت فقط ۳خط نوری داشت. درصورتی که در تهران پلاتوها ۱۲خط نوری دارند.»
یکی دیگر از مشکلاتی که مشهدی‌عباس مطرح می‌کند، نبود دفتر دائمی ‌جشنواره در همدان است. وی توضیح می‌دهد: «جزو توافق بود که دفتر جشنواره به شکل ثابت در همدان وجود داشته باشد و در طول سال اجراهای مختلف داشته باشیم و حتی نمایشنامه‌های برگزیده منتشر شود. با وجود این، زمانی که جشنواره در همدان تمام می‌شد، دیگر هیچ کاری صورت نمی‌گرفت. »

هنوز مشکلات قدیمی را داریم
وی توضیح می‌دهد: «در دنیا هر جشنواره‌ای به شهری که در آن برگزار می‌شود، شناخته می‌شود. مثل جشنواره کن یا ونیز. ما هم مایل بودیم که این جشنواره در همدان بماند، حتی سال گذشته وزارت ارشاد از طریق مرکز هنرهای نمایشی ۹۵درصد بودجه برگزاری جشنواره را پرداخت کرد. از اسفند‌ماه سال گذشته هم برگزاری جشنواره تئاتر کودک را در همدان پیگیری کردیم تا اینکه بالاخره اواخر ‌ماه گذشته توانستیم استاندار همدان را ببینیم. او حتی گفت چرا زمزمه شده این جشنواره از همدان می‌رود و باید در همدان برگزار شود. گفتیم‌ شأن یک جشنواره معتبر این نیست که هر سال یک ‌ماه مانده به برگزاری کارها شروع شود. ضمن اینکه در هر شهری و کشوری وقتی یک جشنواره را برگزار می‌کنند، سعی می‌کنند مشکلاتش را برطرف کنند، ولی ما هنوز مشکلات قدیمی‌ را داریم. هنرمندان بنام تئاتر کودک و گروه‌ها و مخاطبان را دعوت می‌کنیم، ولی فقط 5 تا وسیله برای حمل‌ونقل آنها وجود دارد. به هر حال به ما توضیح دادند که این مشکلات را برطرف می‌کنند و به توافق تأمین 50درصد از هزینه‌ها توسط استان رسیدیم. توافقنامه معاونت هنری وزارت ارشاد را برایشان ‌فرستادیم تا امضا شود، اما مسئولان اداره ارشاد استان به ما اعلام کردند استاندار به ما گفته فقط بخشی از هزینه‌ها را می‌توانیم پرداخت کنیم که ۲۰‌درصد آن می‌شد. درصورتی که طبق آنچه در شورای انقلاب فرهنگی هم ذکر شده، هر استانی که برگزاری جشنواره‌ای را می‌پذیرد، باید شرایطش را هم مهیا کند.»

مکث
یزد قابلیت میزبانی تئاتر کودک را دارد


امیر مشهدی عباس درباره انتخاب یزد به‌عنوان شهر برگزارکننده جشنواره امسال، می‌گوید: «استان‌های مختلفی متقاضی میزبانی جشنواره بودند، اما به‌دلیل سابقه یزد و همکاری خوبی که با انجمن هنرهای نمایشی داشت و افتتاحیه‌های موفقی برگزار کرده بود، برای میزبانی این جشنواره انتخاب شد. به‌نظرم خیلی هم اتفاق خوبی است.» این کارگردان می‌گوید که به‌طور حتم مهر‌ماه این جشنواره برگزار نمی‌شود و هرچقدر امضای مرامنامه‌ها و توافقنامه‌ها بیشتر طول بکشد، جشنواره بیشتر به‌تعویق می‌افتد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید