• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 29 خرداد 1397
کد مطلب : 20197
+
-

حل مشکلات «روستایی»

فیلمبرداری دومین فیلم کارگردان «ابد و یک روز» از 3هفته دیگر آغاز می‌شود

سینما
حل مشکلات «روستایی»


مسعود میر/ خبر‌نگار
«بالاخره همه مشکلاتمون حل شد و متری شیش و نیم رو راه انداختیم با بهترین حال و بهترین انرژی. شاید یه روز سر فرصت حجم مسخره مشکلاتی که برامون ساختن رو براتون گفتم.» یک عکس دونفره را هم به این متن ضمیمه کنید تا آخرین پست اینستاگرامی سعید روستایی برایتان معنا یابد؛ پستی که خبر می‌دهد کارگردان 29ساله سینمای ایران که با یک فیلم رکوردهای جشنواره فیلم فجر را جابه‌جا کرد، برای ساخت دومین فیلمش روزهای بد را پشت سر گذاشته و قرار است بالاخره برای دومین فیلمش به صندلی کارگردانی تکیه بزند.



ابد و 9 سیمرغ

سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر 2پدیده بلامنازع داشت؛ اولی «ایستاده در غبار» که بیشتر مخاطبان جدی سینما آن را پسندیدند و دیگری «ابد و یک روز» که دل قریب به اتفاق همه طیف‌های سینما‌دوست را برد. اولی را محمدحسین مهدویان ساخت و دومی دستپخت سعیدروستایی بود. فیلم روستایی البته بی‌تردید با آن 9سیمرغی که شکار کرد، خیلی بیشتر در کانون توجه قرار گرفت. مهدویان خیلی زود فیلم بعدی‌اش را کلید زد و تا امروز که این متن را می‌خوانید، به‌جز ایستاده در غبار، «ماجرای نیمروز» و« لاتاری» را هم ساخته و اکران کرده است. روستایی اما هنوز با این‌همه تشویق و تمجید برای ابد و یک روزش و روایت با‌شکوه زندگی رقت‌انگیز خانواده تولی‌خانلو همچنان با یک فیلم در کارنامه سینمایی‌اش تنهاست.

مرداد داغ سال گذشته رو به مرگ بود که خبر رسید فیلمنامه فیلم جدید سعید روستایی پروانه ساخت نگرفته است. همان روزها نام فیلمنامه «متری شش و نیم» دهان به دهان می‌شد و بسیاری متعجب از چنین سنگ‌اندازی عجیب جلوی پای جوان بااستعداد سینما می‌پرسیدند که چرا چنین شده است. سازمان سینمایی اما در نهایت رندی اعلام کرد به‌جز فیلمنامه روستایی، فیلمنامه فیلم سوم مهدویان (لاتاری) هم باید برای گرفتن پروانه ساخت اصلاح شود. چندی بعد هم ابراهیم داروغه‌زاده، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در گفت‌وگویی با همشهری تأکید کرد که سازمان سینمایی مایل نیست فیلم اهالی سینما توقیف شود و ترجیح می‌دهد قبل از صدور پروانه ساخت با گفت‌وگو و بحث مشکلات فیلم‌ها حل و فصل شود.



متری شش و نیم تا ابد

«حدود 3هفته دیگر فیلمبرداری فیلم را شروع می‌کنیم و بالاخره طلسم ساخت دومین فیلم سینمایی سعید روستایی شکسته خواهد شد.» این حرف جمال ساداتیان، تهیه‌کننده فیلم متری شش و نیم است که در پاسخ به سؤال همشهری درباره ماجرای رد فیلمنامه اولیه و البته تغییر تهیه‌کننده ترجیح می‌دهد سکوت کند. او می‌گوید: «طرح این مسائل در شرایط فعلی چندان منطقی نیست. فقط می‌دانم که تغییر تهیه‌کننده ارتباطی به محدودیت‌های آیین‌نامه‌ای یا اداری و قانونی نداشت چون آقای معادی مشغول کار هستند و چند پروژه را تهیه کرده‌اند. این حرف‌ها همه حاشیه است و اصل این است که قرار است فیلم دوم سعید روستایی با حضور پیمان معادی، پریناز ایزدیار و نوید محمدزاده به‌عنوان بازیگر به‌زودی کلید بخورد.»



این فیلمنامه فرقی نکرده

ابراهیم داروغه‌زاده درباره انتشار خبر دست به‌کار شدن عوامل فیلم متری شش و نیم به همشهری می‌گوید: «این فیلم 3‌ماه قبل از عید نوروز مجوز گرفته و اصلا هیچ مشکلی متوجه سازمان سینمایی برای این تأخیر در آغاز تولید این فیلم نیست. در واقع اگر حرفی از رفع مشکلات توسط سعید روستایی زده شده، حتما درباره مشکلات پیش‌تولید فیلم بوده است.»
او همچنین در پاسخ به این سؤال که فیلمنامه اولیه ارائه شده به شورای صدور پروانه ساخت با فیلمنامه‌ای که آقای ساداتیان به‌عنوان تهیه‌کننده توانسته برای ساختش مجوز بگیرد چقدر فرق کرده، می‌گوید: «نه خیلی...»

این خبر را به اشتراک بگذارید