• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 8 شهریور 1402
کد مطلب : 201681
+
-

شیوه توزیع شکر، کام مصرف‌کنندگان را تلخ کرد

چند روز پیش شایعه سهمیه‌بندی شکر منتشر شد. برخی رسانه‌ها از سهمیه‌بندی شکر به میزان 4کیلوگرم برای هر نفر خبر دادند. اما مسعود امراللهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی جهادکشاورزی این خبر را تکذیب و اعلام کرد: شکر در حوزه مصرف‌کننده، صنف و صنعت سهمیه‌بندی نمی‌شود. او گفت: 50هزار تن شکر از طریق بخش خصوصی به استان‌ها تخصیص داده‌ایم که در حال توزیع است. همچنین، 62هزار تن شکر را هم شرکت بازرگانی دولتی به استان‌ها داده که از این میزان هنوز 30هزار تن را مباشران معرفی‌شده از جهاد استان‌ها جذب نکرده‌اند. این یعنی التهابی در بازار وجود ندارد.
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی اما میزان شکر را  در بازار کافی نمی‌داند. رضا کنگری در گفت‌وگو با همشهری در مورد وضع بازار شکر توضیحاتی داد.

آیا مشکل کمبود شکر حل شده است؟
خیر، شکر همچنان در بازار خیلی کم است و قیمت‌ها متفاوت است و به قیمت مصوب پیدا نمی‌شود. در حال حاضر، شکر به قیمت 34هزار تومان هم در بنکداری پیدا نمی‌شود اگر باشد خیلی کم است. در سوپرمارکت‌ها هم به تعداد انگشت‌شمار، شکر به قیمت 40تا 42هزار تومان پیدا می‌شود.
مشکل کمبود شکر در بازار چند‌ماه است که ادامه دارد. چرا چالش‌ بازار شکر حل نمی‌شود؟
یکی از مشکلات اصلی به شیوه توزیع شکر بازمی‌گردد. برای ما حدود 400تن سهمیه توزیع شکر درنظر گرفته شده که متأسفانه حق فروش به بنکداری‌ها را هم نداریم و فقط باید بین سوپرمارکت‌ها و خواربارفرشان و عطاری‌ها و سقط‌فروشان و لبنیاتی‌ها به‌صورت حواله‌ای و یک تن یک تن عرضه کنیم که از دیدگاه ما این نظام توزیع بسیار غلط است چرا که مرجع اصلی محصولات غذایی، اتحادیه بنکداران مواد غذایی است و باید اول بنکداران تامین شوند و سپس، بنکداران، خرده‌فروشی‌ها را تامین کنند تا بازار آرام شود. اما اگر قرار باشد توزیع از سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای شروع شود بار خواه ناخواه از طریق دلال به بنکداری برمی‌گردد و قیمت آن افزایش می‌یابد.
راه‌حل مشکل کمبود و گرانی شکر چیست؟
تا عرضه و تقاضا برابر نشود چالش بازار شکر حل نخواهد شد. 400تن شکری که در اختیار ما گذاشته می‌شود مقدار بسیار کمی است و مصرف 4-3روز یک بنکدار است درحالی‌که چندین بنکدار زیرنظر ما کار می‌کنند. البته ما با مسئولان وزارت جهادکشاورزی جلسه‌ای داشتیم و از آنها درخواست کردیم وضعیت توزیع شکر اصلاح شود و اجازه دهند توزیع شکر از بنکداری شروع شود. امروز هم قرار است در جلسه‌ای دیگر این درخواست خود را پیگیری کنیم.
چه میزان شکر نیاز فعلی بازار است؟
درصورتی‌که 50هزار تن شکر در اختیار ما قرار گیرد می‌توانیم بازار را از شرایط فعلی خارج کنیم. اخبار حاکی از آن است که شکر موجود است اما توزیع آن شروع نشده که امیدواریم کالا به وفور به بازار تزریق شود تا قیمت‌ شکر کاهش یابد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید