• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 8 شهریور 1402
کد مطلب : 201676
+
-

افزایش رضایت زائران اربعین از خدمت‌رسانی مسئولان

یادداشت
افزایش رضایت زائران اربعین از خدمت‌رسانی مسئولان

محمدتقی نقدعلی؛ عضو فراکسیون حج و زیارت مجلس

شور و شعور حسینی(ع) که این روزها در آستانه فرا رسیدن اربعین در کشور برپاست، نمودی دیگر از ارادت مردم ایران به اهل‌بیت عصمت و طهارت است و از خلق حماسه‌ای دیگر خبر می‌دهد؛ حماسه‌ای که امسال همه دستگاه‌ها و نهادها را پررنگ‌تر از گذشته پای ‌کار آورده تا با خدمت‌رسانی مطلوب‌تر، بستر مناسبی به‌منظور تردد زائران فراهم آورند.
آنچه در روزهای اخیر به روشنی قابل مشاهده‌ است، حضور عاشقان اهل‌بیت(ع) برای مشارکت در راهپیمایی باشکوه اربعین، هرسال بیشتر از قبل می‌شود و این، وظیفه دولت و دستگاه‌های خدمت‌رسان را خطیرتر از گذشته کرده ‌است. با وجود این اما بررسی‌ها نشان می‌دهد ارائه خدمات مناسب به زائران، به‌ویژه در مبادی خروجی کشور، با کیفیت‌تر از سال‌های گذشته در جریان است و سطح رضایت زائران نیز افزایش یافته ‌است.
سال‌های گذشته در روزهای اوج تردد زائران، متأسفانه بعضا شاهد بروز کاستی‌ها و کمبودهایی بودیم که مسئولان مربوط را وا می‌داشت با صدور اطلاعیه‌هایی از مردم درخواست کنند به ‌سوی مرزها و مبادی خروجی کشور حرکت نکنند، چرا که امکان مدیریت مناسب ترددها فراهم نیست؛ موضوعی که از ضعف برنامه‌ریزی‌ها و تمهید تدابیر راهگشا در این حوزه حکایت داشت.
این درحالی ‌است که در سال ‌جاری شاهدیم با برنامه‌ریزی‌ها و اقدام‌های مناسبی که دولت و دستگاه‌های اجرایی انجام داده‌اند، مشکلات سال‌های گذشته به‌صورت چشمگیری کاهش و سطح رضایت زائران نیز افزایش یافته ‌است. با وجود اینکه براساس آخرین آمارها تاکنون بیش ‌از 5/2میلیون زائر برای حضور در راهپیمایی باشکوه اربعین حسینی در سامانه «سماح» ثبت‌نام کرده‌اند و اکثریت آنان نیز از مرزها خارج شده‌اند، اما گزارش‌های رسیده و بررسی‌های انجام شده از سوی اعضای فراکسیون حج و زیارت مجلس، نشان‌دهنده ارتقای کیفیت خدمت‌رسانی به زائران نسبت به سال‌های گذشته است. اگر چه در برخی حوزه‌ها، مانند انتقال زائران از شهرهای مختلف کشور به مبادی مرزی کشور همچنان مشکلاتی مشاهده می‌شود، اما مجموع ارزیابی‌ها از روند خدمت‌رسانی، نشانگر تفاوت‌های محسوس نسبت به سال‌های گذشته است.
  بخشی از خدمت‌رسانی‌ها به زائران اربعین معطوف به حوزه ترددهای مرزی است. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد در این حوزه فعالیت‌ها مثبت بوده و گام‌های رو به‌ جلویی نسبت به سال‌های گذشته برداشته شده ‌است. افزایش گیت‌های خروجی و سرعت‌بخشی در تردد زائران از موضوع‌هایی بوده که رضایت زائران را به ‌دنبال داشته ‌است.
  در حوزه اختصاص ارز به زائران نیز در مجموع، ارزیابی‌ها قابل‌قبول بوده ‌است. در سال‌های گذشته شاهد بودیم که زائران در این زمینه با مشکلات بسیاری، هم درایران و هم در عراق مواجه می‌شدند، اما با تمهیدات اندیشیده‌شده، امسال شاهد ارتقای کیفیت خدمت‌رسانی به زائران در این بخش بوده‌ایم. اگرچه در روزهای اخیر برخی مشکلات نرم‌افزاری دردسرهایی را برای زائران به‌وجود آورده، اما در مجموع اقدام‌های این حوزه مثبت بوده
‌است.
  صدور گذرنامه هم از دیگر بخش‌هایی بود که در سال‌های گذشته سبب ایجاد دردسرهای زیادی برای زائران می‌شد، اما در سال ‌جاری شاهد بودیم با تدابیری که در نظر گرفته شده، صف‌های طولانی‌ سال‌های قبل برای صدور گذرنامه برچیده شده و خدمت‌رسانی در این بخش شتاب مناسبی گرفته است. در بازدیدهای میدانی که شخصا از مراکز صدور گذرنامه داشتم، در مجموع روند خدمت‌رسانی مناسب ارزیابی می‌شود.
 انجام هماهنگی‌های سیاسی_ دیپلماتیک با طرف عراقی را می‌توان از مهم‌ترین نقاط قوت در زمینه تردد زائران ارزیابی کرد. امسال مقام‌های ایرانی رایزنی‌های مناسبی با همتایان عراقی خود در زمینه ارتقای خدمت‌رسانی به زائران اربعین داشتند که تأثیر آن را در سرعت‌بخشی به تردد زائران و کاهش محسوس معطلی آنان در مرزها می‌توان مشاهده کرد. در سال‌های گذشته کنترل رایانه‌ای گذرنامه‌ها از سوی طرف عراقی و قطع مکرر سامانه‌ها، مشکلات بسیاری برای زائران ایجاد می‌کرد، اما امسال با هماهنگی‌های انجام شده، طرف عراقی گذرنامه‌ها را پس ‌از کنترل از سوی طرف ایرانی، فقط مهر می‌زند؛ موضوعی که سرعت تردد زائران را افزایش داده ‌است.
  انتقال زائران از شهرهای مختلف به مبادی مرزی کشور از مواردی بوده که همچنان با مشکلاتی مواجه است. در این زمینه با وجود همه اقدام‌ها و فعالیت‌های انجام شده، همچنان شاهد ضعف‌هایی هستیم که باید اطلاع‌رسانی‌های لازم در خصوص آن از سوی مقام‌های مربوط انجام شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید