گزارش سال1401 مرکز توسعه تجارت الکترونیک نشان میدهد که سهم شبکههای اجتماعی در تجارت الکترونیک ایران با کاهش 40درصدی همراه است. درحالیکه گزارش سال1400 حاکی از سهم 80درصدی شبکههای اجتماعی است.
بهگزارش همشهری، این در حالی است که ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیک در سال1401 در مقایسه با 1400رشدی معادل 48درصد را تجربه کرده است.
یکی از نکات جالب این گزارش این است که درحالیکه سهم شبکههای اجتماعی در تجارت الکترونیک 40درصد کاهش یافته، اما شاهد پیشیگرفتن تلگرام از واتساپ در سال۱۴۰۱ نسبت به سال۱۴۰۰ هستیم.در سال1401 تلگرام در دنیای تجارت الکترونیک کشور سهم ۴۱درصدی دارد. بهعبارتی بهنظر میرسد تلگرام پس از فیلترینگ نیمه دوم ۱۴۰۱ در مقایسه با واتساپ محبوبتر شده است.پیامرسانهای بومی هم با کاهش 3درصدی روبهرو شدهاند و بهعنوان مثال، روبیکا 14درصد از سهم تجارت الکترونیک کشور را بهخود اختصاص داده است.
گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیک میزان ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیک در سال۱۴۰۱ را 1833 هزار میلیارد تومان برآورد کرده است. ارزش اسمی براساس مبلغ تراکنشهای خرید از طریق درگاه پرداخت اینترنتی به علاوه مبالغ پرداخت در محل و سایر روشهای پرداخت محاسبه شده است.این گزارش همچنین حاکی است ضریب نفوذ اینترنت در مقایسه با سال1400 رشدی 8درصدی داشته و در سال1401 به 137درصد رسیده است.
این در حالی است که سال1401 ضریب نفوذ تلفن همراه به ۱۷۵درصد رسیده که نسبت به سال1400رشد 5درصدی را تجربه کرده است. یکی از آمارهای جذاب این گزارش تعداد و مبلغ میانگین خرید است، بهطوری که هر خرید الکترونیکی بهطور میانگین 614هزار تومان برآورد شده و تعداد کل معاملات بیش از 3میلیارد فقره بوده. با این حال، این عدد کاهشی بوده، چراکه نسبت به سال قبل ۱۷درصد کاهش داشته است.این در حالی است که معاملات الکترونیکی دولتی حدود ۶۵۳هزار میلیارد تومان اعلام شده که رشد 116درصدی در مقایسه با سال قبلتر را نشان میدهد. همچنین تعداد معاملات الکترونیکی دولتی با 22درصد رشد به بیش از ۴۲۱هزار فقره رسیده است.
کاهش سهم شبکههای اجتماعی در تجارت الکترونیک
در همینه زمینه :
گشتی در اقتصاد ایران
گشتی در اقتصاد ایران
گشتی در اقتصاد ایران