• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 3 دی 1396
کد مطلب : 2016
+
-

عبور ارزش بازار سنگ آهن بورس‌کالا از ۸۸۰میلیارد ریال

مدیرعامل بورس‌کالای ایران گفت: میزان کل سنگ‌آهن معامله شده از اول سال‌جاری تا ۱۷ آذر ماه، ۹۲۴ هزار تن بود و ارزش کل معاملات این بازار از ۸۸ میلیارد تومان فراتر رفته است. به‌گزارش پایگاه خبری بورس‌کالای ایران، حامد سلطانی‌نژاد توضیح داد: کل معاملات به‌صورت نقد انجام گرفته و عمدتاً مربوط به رینگ صادراتی بوده است. مدیرعامل بورس‌کالا با تأکید بر اینکه سنگ آهن دانه‌بندی‌شده در خرداد ۱۳۹۰ در رینگ صادراتی بورس‌کالا پذیرفته شده است، تأکید کرد: در طول 6سال گذشته بسیاری از تولیدکنندگان سنگ‌آهن محصولات خود را از این طریق روانه بازار کرده‌اند.

او با اشاره به عرضه کامل زنجیره تولید فولاد در بورس‌کالا، توضیح داد: از ابتدای امسال تاکنون ۴ میلیون و ۶۷۲ هزار تن فولاد به ارزش ۱۰۰ هزار میلیارد ریال در بورس‌کالا معامله شده است. سلطانی‌نژاد گفت: این معاملات در قالب نقد، نسیه و سلف انجام گرفته که ۹۸ درصد آن مربوط به معاملات سلف بوده؛ این حجم از معاملات به لحاظ مقدار نسبت به‌مدت مشابه در سال گذشته ۸ درصد کاهش و از نظر ارزش ۲۶ درصد رشد داشته است. او افزود: از کل معاملات صورت گرفته در گروه فولاد ۶۰ درصد ارزش معاملات متعلق به ورق گرم و ورق سرد بوده است. به گفته او معاملات فولاد تا‌کنون در رینگ صادراتی صورت نگرفته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال‌های آینده شرایط بازار با شیب بالایی تغییر خواهد کرد؛ چنانکه در سال‌های اخیر تقاضای چین برای سنگ آهن دانه‌بندی شده کاسته شده و صادرات سنگ آهن ایران نیز که عمدتاً به مقصد چین بود، کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

مدیرعامل بورس‌کالا تأکید کرد: از سوی دیگر در داخل کشور هم ذخایر تولیدکنندگان بزرگ سنگ آهن به‌تدریج رو به اتمام است و تعداد زیادی معادن کوچک پراکنده جایگزین آنها می‌شود. او افزود: پیش‌بینی می‌شود با توجه به افت بازار صادراتی، نگاه تولیدکنندگان کوچک به بازار داخلی افزایش ‌یابد. علاوه بر این، با افزایش فعالان طرف عرضه، مدل سنتی قراردادها که بیشتر براساس قراردادهای بلندمدت بود دیگر کارایی ندارد، حجم تولیدات محدود و پرنوسان این تولیدکنندگان نیازمند توافقات متفاوتی است. او ادامه داد: در طرف تقاضا نیز با افزایش واحدهای فرآوری‌کننده سنگ معدن، بازیگران بیشتری وارد بازار شده و تقاضا در برخی نقاط زنجیره ارزش افزایش یافته است، لذا بازار داخلی سنگ‌آهن که یک بازار توافقی با قیمت مشخص شده براساس شمش فولاد و با بازیگران محدود بوده در حال تبدیل شدن به یک بازار با بازیگران متنوع در 2سمت عرضه و تقاضاست.

 

   لزوم تعیین قیمت سنگ آهن براساس عرضه و تقاضا

مدیرعامل بورس‌کالا تأکید کرد: در آینده لازم است تا قیمت‌ها در بازار سنگ‌آهن براساس عرضه و تقاضا تعیین شود و تولیدکنندگانی که بهره‌وری بالاتری دارند بتوانند عرصه بیشتری برای توسعه فعالیت‌های خود به‌دست آورند؛  البته این امر جز در یک بازار متمرکز برای سنگ‌آهن و سایر محصولات این زنجیره تولید میسر نمی‌شود. سلطانی نژاد اعلام کرد: کشف قیمت در شرایط عادلانه و شفاف و با حضور چندین عرضه‌کننده و خریدار در یک بازار متمرکز، موجب بازگشت قیمت‌ها به سطح تعادلی خود شده و بازار را متعادل می‌سازد.

این خبر را به اشتراک بگذارید