• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 7 شهریور 1402
کد مطلب : 201572
+
-

کلید کاهش تورم ماهانه

مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد، نرخ تورم سالانه در مرداد‌ماه امسال به 46.7درصد رسیده که این مقدار در مقایسه با‌ماه قبل 0.8درصد کاهش نشان می‌دهد. با این حال نرخ تورم ماهانه و نقطه‌به‌نقطه در مرداد‌ماه امسال نسبت به‌ماه قبل رشد نشان می‌دهد.
به‌گزارش همشهری، شیب نمودار تورم سالانه از ابتدای سال تاکنون نزولی شده است. تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نیز نشان می‌دهد، روند نزولی نرخ تورم همچنان ادامه دارد و از 47.5درصد در تیر‌ماه به 46.7درصد در مرداد‌ماه رسیده است. این به‌معنای آن است که نرخ تورم سالانه 0.8درصد کاهش یافته است. این موضوع امیدواری را برای تداوم روند نزولی شاخص بهای مصرف‌کننده _که بیانگر نرخ تورم و سطح عمومی قیمت‌هاست_    افزایش داده است. با این حال طبق گزارش مرکز آمار نرخ تورم ماهانه از 2درصد در تیر‌ماه به 2.4درصد و نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه از 39.4درصد به 39.8درصد در مرداد‌ماه رسیده است. اکنون این پرسش مطرح است که چرا با وجود افزایش نرخ تورم سالانه که بر اساس میانگین تغییرات 12‌ماه گذشته است، تورم ماهانه و نقطه‌‌به‌نقطه افزایش یافته است.
نگاهی دقیق به نرخ بهای کالاها و خدمات مصرفی نشان می‌دهد که بخش عمده رشد تورم ماهانه و نقطه‌به‌نقطه ازمحل افزایش سطح عمومی قیمت کالاهای خوراکی اتفاق افتاده است.
آنطورکه داده‌های مرکزآمار نشان می‌دهد قیمت انواع گوشت قرمز و سفیددرمرداد‌ماه امسال به‌طور میانگین 7.5درصد افزایش یافته که تفاوت زیادی با میزان افزایش سایر کالاها و حتی اقلام خوراکی دارد.
در مرداد‌ماه امسال همچنین نرخ تورم چای و قهوه به 3.4درصد و لبنیات و تخم مرغ به 3.3درصد رسیده که نشان‌دهنده افزایش قیمت این اقلام خوراکی است.
اطلاعات مرکزآمار همچنین نشان می‌دهدکه نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه گروه هتل و رستوران با 60.3درصد بیش از سایر کالاها و خدمات مصرفی بوده و بخش عمده فشاری که بر تورم نقطه به نقطه وارد می‌شود از این ناحیه است.
این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد هزینه‌هایی که خانواده‌های ایرانی برای تهیه پوشاک و کفش صرف کرده‌اند 48.5درصد بیشتر از مرداد‌ماه پارسال بوده است. همچنین در این مدت هزینه‌های بهداشت و درمان و حمل‌ونقل نیز به‌ترتیب 46.6و 44.6درصد بیشتر از مرداد پارسال بوده است.
برخی کارشناسان بر این باورند که با کاهش قیمت اقلام خوراکی و برخی کالا‌ها نرخ تورم ماهانه و نقطه‌به‌نقطه می‌تواند با کاهش مواجه شود؛ با این حال اقتصاد‌دانان بر این باورند که دولت باید توان خود را صرف کاهش نرخ رشد پایه پولی و نقدینگی کند؛ چرا که طبق اصول علم اقتصاد تورم یک پدیده پولی است. آنطور که گزارش‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد  نرخ رشد نقدینگی در ماه‌های گذشته کاهش یافته است اما  نرخ رشد پایه پولی هنوز نزولی نشده است؛ به همین دلیل کارشناسان تأکید می‌کنند که در طول ماه‌های آینده دولت باید تمرکز بیشتری بر کاهش پایه پولی داشته باشد و این موضوع از محل انضباط مالی دولت برای کاهش کسری بودجه اتفاق می‌افتد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید