• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 7 شهریور 1402
کد مطلب : 201571
+
-

مهمانان جدید آسمان ایران

در 20‌ماه گذشته، 60فروند هواپیما و بالگرد وارد کشور شده که 30فروند از آنها عملیاتی شده‌اند

گپ
مهمانان جدید آسمان ایران

در 20‌ماه اخیر به‌طور میانگین، هر‌ ماه 3هواپیمای جدید به ناوگان هوایی کشور اضافه شده‌اند و همزمان با پیگیری تعمیر و اورهال هواپیماهای زمین گیر، تعداد ناوگان هوایی فعال در کشور از 100فروند به 190فروند افزایش یافته است.
به گزارش همشهری، صنعت هوایی ایران بعد از 4دهه تحریم‌های سنگین، فرصتی برای بازیابی قوا پیدا کرده و متولیان این حوزه ضمن اورهال کردن هواپیماهای زمین‌گیر، دست‌ به‌کار خرید هواپیماهای جدید شده‌اند. طبق گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، در20‌ماه اخیر، 60فروند هواپیما و بالگرد جدید مسافربری وارد کشور شده که از این تعداد 30فروند مراحل فعال‌سازی را پشت سر گذرانده‌اند و مشغول خدمات‌دهی هستند.

آسمان ایران شلوغ‌تر می‌شود
نتیجه اقدامات دولت سیزدهم در صنعت هوایی، جهش 90درصدی هواپیماهای فعال بوده و آنگونه که محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید: این اقدامات همچنان ادامه خواهد داشت تا جایی که انتظار می‌رود تا پایان سال‌جاری، تعداد ناوگان هوایی فعال کشور به ۲۵۰فروند برسد. نتیجه دیگر تمهیدات هوایی دولت سیزدهم در 2 سال گذشته این بوده که میانگین عمر ناوگان هوایی کشور از 28.5سال به 26سال رسیده است؛ درحالی‌که اگر این اقدامات انجام نمی‌شد، حالا میانگین عمر این ناوگان 30.5سال شده بود. به‌عبارت ‌دیگر، عمر ناوگان هوایی کشور در 2سال اخیر، 4سال بهبود پیدا کرده و متولیان صنعت هوایی در نظر دارند تا این رقم را به کمتر از 20سال برسانند. کاری که با توجه به تحریم ایران در خرید هواپیماهای نو و جوان، بسیار سخت به‌نظر می‌رسد.

راهبرد دانش‌بنیان برای عبور از تحریم
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، با تأکید بر اینکه صنعت حمل‌ونقل هوایی، پیشران توسعه کشور است، می‌گوید: این صنعت در ایران بیش از ۴۳سال است که در جنگ تمام‌عیار و تحریم قرار داشته؛ اما باوجود قرار داشتن در شرایط سخت تحریم، یاد گرفتیم که چگونه این صنعت را حفظ کنیم و بتوانیم در حوزه ایمنی و امنیت، رتبه قابل‌قبولی را در سطح دنیا کسب کنیم. محمدی بخش می‌افزاید: برای رفع نیازهای این صنعت یک برنامه ۱۰ساله و ۴راهبرد ازجمله تاب‌آوری، نهضت تعمیر قطعات، تأمین نقدینگی برای نوسازی ناوگان و ساخت هواپیمای بومی تعریف شده است. او اظهار می‌کند: استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان یک راهبرد در صنعت حمل‌ونقل هوایی است تا جایی که امروز هیچ موتور و قطعه‌ای برای تعمیر به خارج از کشور نه‌تنها ارسال نمی‌شود، بلکه تعدادی از شرکت‌های صاحب سبک قطعات شان در ایران تعمیر می‌شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید