• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 7 شهریور 1402
کد مطلب : 201562
+
-

تهران؛ عضو جدید باشگاه شهرهای برقی

۷۴ شارژر وسایل نقلیه برقی با حضور شهردار تهران و وزیر صمت رونمایی شد

گزارش
تهران؛ عضو جدید باشگاه شهرهای برقی

سیدمحمد فخار- روزنامه‌نگار

دوشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۲؛ این تاریخ را به‌خاطر بسپارید. تهران از این روز، نخستین گام عملی خود را برای زیرساخت‌‌های برقی شدن تردد در شهر ۹میلیون نفری برداشت. این همان نکته‌ای است که مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در مراسم رونمایی از ۱۵ایستگاه شارژ وسایل نقلیه برقی پایتخت درباره آن گفت: ما مدت‌ها می‌گفتیم اتوبوس، خودرو و موتور برقی به این شهر بیاورید ولی زیرساخت آن فراهم نبود، اما دیگر این زیرساخت فراهم شده است. چمران که در چهاردهمین سال هدایت پارلمان شهری تهران سکاندار است، گفت: باید ۸سال عدم‌حمایت دولت از تهران را به یاد بیاوریم که حتی یک دستگاه اتوبوس به این شهر داده نشد و هرساله ما در آبان و آذر فریاد داشتیم هوا آلوده است.
حالا اما شرایط متحول شده و در انتظار اتوبوس‌های برقی هستیم که علاوه بر اتوبوس‌های حاضر و جدید بتوانند ضلع سومی برای خدمت‌رسانی در معابر شهری به مردم باشند. چمران گفت: این کار همت بالایی نیاز دارد، اما امیدواریم در سال ۱۴۰۳ تردد وسایل نقلیه برقی و از جمله اتوبوس‌های برقی را در تهران شاهد باشیم.

   تبریک به تهران
عباس علی‌آبادی، وزیر صمت گفت: «برقی شدن تهران آرزویی بود که سال‌ها برای آن تلاش کردیم و حالا به ثمر نشسته است؛ البته که آینده این شهر از آن ناوگان برقی است.» به‌ گفته او از سال ۱۹۳۶ در دنیا برقی‌سازی‌ ناوگان آغاز شد، اما سوخت ارزان مانع از ادامه پیشرفت کار شد. حمل‌ونقل برقی آنگونه که وزیر صمت تصویر کرده، به ‌شدت اقتصادی و محیط‌زیستی است. البته قدم بعدی ما رسیدن به مد حمل‌ونقلی با سوخت هیدروژن است، اما به هر ترتیب هم‌اکنون به شهردار تهران برای برداشتن این گام تبریک می‌گویم. علی‌آبادی افزود: «البته پیش از این نیز به شهرداران قبلی تهران برقی‌سازی‌ ناوگان را پیشنهاد داده بودیم، اما آنها توجهی به این مهم نداشتند. برقی‌سازی‌ امروز تهران حرکت ارزشمندی است.» علی‌آبادی با بیان اینکه خودروی برقی امروز در دنیا به‌سرعت در حال گسترش است، خاطرنشان کرد: «ماشین‌های برقی اقتصادی‌اند، برای ۱۰۰کیلومتر پیمایش ۱۵کیلو وات برق و ۱۰لیتر بنزین لازم است، هزینه برقی آن حدود یک دلار خواهد شد، درحالی‌که ۱۰لیتر بنزین حدود ۸دلار هزینه دارد.» وی تأکید کرد: «همچنین امکان شارژ خودرو در منزل نیز در حال فراهم‌شدن است. این فناوری در داخل کشور بومی شده و می‌توانیم در اقصی‌نقاط کشور امکان شارژ خودرو را داشته باشیم.»

   برقی شدن تهران دور نیست
شهرداری تهران، وزارت صمت، سازمان محیط‌زیست و وزارت اقتصاد، فصل جدیدی را در حوزه برقی کردن در پایتخت ایجاد می‌کنند تا تهران به باشگاه شهرهای دارای ناوگان برقی دنیا بپیوندد.حدود یک سال پیش زاکانی در شورای شهر تهران ۹۰کلان‌پروژه تعریف کرده که یکی برقی کردن تهران بود. شهردار تهران در این‌باره گفت: «ضرورت دارد تهران به سمت برقی شدن برود تا رفاه، هوای پاک، نظم و قانونمندی و ایمنی اتفاق بیفتد. برای تهرانی که امروز آلودگی هوا دارد، یک افقی ترسیم کردیم که تهران از خوش آب و هوا‌ترین نقاط کشور شود که با برقی کردن به این افق نزدیک می‌شویم.» شهردار تهران با اشاره به اینکه وقتی قرار بر برقی شدن تهران شد، جلسات مهمی در دفتر وزیر تشکیل شد، ادامه داد: «امروز در ۱۵ ایستگاه، ۷۴دستگاه شارژ افتتاح شد و در انتهای سال۱۴۰۳، ۵هزار دستگاه در حدود ۱۷۰۰نقطه ایجاد خواهد شد.» به‌گفته شهردار تهران، سرفصل دوم، تامین ناوگان بود که با جلسات منظمی که برگزار شد با استفاده از توان داخلی و بین‌المللی اتوبوس برقی را در دستور قرار دهیم. تاکنون قرارداد هزار اتوبوس برقی امضا شده و ۵۰هزار خودروی برقی در دستور کار است. در تفاهمنامه با وزارت صمت قرارداد ۴۰۰هزار موتور برقی را داریم. تهران ۳۰۰هزار موتور دارد که علت ۱۳درصد آلودگی هوای تهران هستند. البته در موضوع موتور هم با راهور تهران جلسات مختلفی داشتیم. همچنین موضوع تراموا در تهران جدی است زیرا تراموا با یک پنجم قیمت مترو، دوسوم خدمات آن‌ را ارائه می‌دهد. یکی دیگر از موضوعات مورد اشاره زاکانی، تبعات ارزشمند اقتصادی برقی‌سازی‌ ناوگان بود. وی گفت: «۳۶۰هزار لامپ روشنایی در تهران است که توافق کردیم چراغ‌های ۱۴۰وات را ال‌ای‌دی کنیم تا ۵۴ مگاوات صرفه‌جویی در مصرف برق داشته باشیم. با صرفه‌جویی در این بخش می‌توانیم تهران را روشن و به سمت ارزان‌ترکردن تهران حرکت ‌کنیم.»

چالش‌های برقی کردن تهران
مکان‌یابی ایستگاه‌ها
امنیت ایستگاه‌ها
تامین برق فعلی
تامین برق پایدار آینده

برنامه‌های آینده برقی‌سازی تهران
تامین باتری سوآپ موتور‌سیکلت‌ها
تامین و نصب ۵هزار شارژر
تامین خودروهای برقی برای شهر
ایجاد شرکت تامین زیرساخت و بهره‌برداری



 

این خبر را به اشتراک بگذارید