• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 6 شهریور 1402
کد مطلب : 201443
+
-

برقی‌ها به هند می‌روند

ایده خوب
برقی‌ها به هند می‌روند

مهتاب خسروشاهی

کلانشهرها، همواره با هیولایی به‌نام آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند و مردم این شهرها اگر بتوانند در هفته یکی‌، دو روز در هوای سالمی نفس بکشند، خدا را شاکرند! این نکته به‌ویژه درباره کلانشهرهای پرجمعیت، از اهمیت بیشتری برخوردار است. برنامه‌های متعدد دولت‌ها نیز تلاشی برای کاهش آلودگی هوای این شهرهاست؛ مانند کشور هند که در جلسه هفته گذشته دولت فدرال این کشور، نزدیک به 7میلیارد دلار بودجه برای طرح سراسری تجهیز بزرگ‌ترین شهرهای این شبه‌قاره به اتوبوس‌های برقی، به تصویب رسید.
هدف اصلی این طرح، کمک به کاهش آلودگی هوای  ناشی از دود خارج شده از اگزوز خودروهاست که آن را عامل اصلی کیفیت پایین هوای شهرهای این شبه‌قاره عنوان می‌کنند. علاوه براینکه استفاده از این اتوبوس‌ها به شکل کلی، از انتشار کربن خواهد کاست. این طرح به‌گفته انوراگ تاگور، وزیر اطلاعات هند، قرار است به‌صورت همکاری بخش دولتی و خصوصی به اجرا  دربیاید که زیرساخت‌هایی مانند نصب دستگاه‌های شارژ به اتوبوس‌ها از دیگر نیازهای این طرح است که باید هزینه آن هم تأمین شود. برای انتخاب اتوبوس‌های برقی، شرکت‌های ساخت این اتوبوس‌ها در مناقصه‌ای شرکت خواهند کرد.
درحال حاضر صندوقی که برای اجرای این طرح درنظرگرفته شده، دارای 2میلیون لک روپیه معادل 7میلیارد دلار آمریکاست و علاوه براین هزینه 7 پروژه ردیابی راه‌آهن به ارزش 3.25میلیون لک روپیه نیز برای تقویت اتصال و تحرک این اتوبوس‌ها در 9ایالت هند نیز تصویب شده است. علاوه بر هزینه‌های دولت هند، کمک هزینه‌ای نیز برای این منظور در سال 2021میلادی توسط ایالات متحده به هند اهدا شده است که این هزینه برای خرید 1700اتوبوس برقی یا کم آلاینده بوده که این رقم، 1.7میلیارد دلار است.
دولت هند امیدوار است بتواند در اسرع وقت این اتوبوس‌ها را وارد خطوط حمل‌ونقل کرده و حجم بزرگی از آلاینده‌های کلانشهرها را کاهش دهد. پیش‌بینی می‌شود با هزینه تصویب شده، 170شهر هند مجهز به 10هزار اتوبوس برقی شوند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید