• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 6 شهریور 1402
کد مطلب : 201393
+
-

تاثیر مهربانی پزشکان بر بهبود حال بیماران

یکتا فراهانی-مترجم

نحوه رفتار پزشک با بیمار، تأثیر زیادی بر روند درمان بیمار دارد. اگر پزشک بتواند در بیمار احساس امنیت ایجاد کند، امید و روحیه بیمار افزایش می‌یابد و باعث همکاری بهتر او در روند درمان خواهد شد. ضمن آن که تأثیر مهمی در بهبود حال او و اطرافیانش دارد.
اگر رفتار پزشک با بیمار به‌گونه‌ای باشد که بتواند حس اعتماد او را جلب کند و با پزشک خود احساس راحتی داشته باشد، احساس امنیت خواهد کرد و به‌خوبی به صحبت‌های پزشک گوش می‌دهد و به آنها عمل می‌کند. اما با توجه به اینکه حال بیماران و مراجعان به مراکز درمانی از نظر جسمی و روحی مساعد نیست، کوچک‌ترین برخورد اشتباه از جانب پزشک و دیگر کارکنان می‌تواند موجب ناراحتی در بیمار شود. ایجاد چنین حسی در بیماران، تنش بیشتری در آنها به‌وجود خواهد آورد و به همین دلیل باعث کاهش روند بهبودیشان خواهد شد.مهربان‌ بودن با بیماران، بهترین راه برای جلوگیری و کاهش شدت عصبانیت و ناراحتی آنهاست. اگر در رفتار پزشک با بیمار از جملات مهربانانه استفاده شود، بیمار ناخودآگاه نسبت به پزشک خود احساس بهتری پیدا خواهد کرد. اما اگر به سؤالات بیمار و اطرافیان او در مورد بیماری پاسخ ندهد و به دلایل مختلف و مشغله زیاد عصبانی باشد، جو متشنجی ایجاد خواهد شد که علاوه بر بیمار، اطرافیان او را هم تحت الشعاع قرار خواهد داد و همچنین ترس، استرس و اضطراب بیشتری را به‌دنبال خواهد داشت.مطالعات نشان می‌دهد که ارتباط پزشک و بیمار و رضایت بیمار از مراحل درمان، ممکن است بر روند و نتایج فرایند درمان نیز تأثیرگذار باشد. البته تحقیقات هنوز در مورد ارتباط بین رضایت از ارتباط پزشک و بیمار و تبعیت از درمان یا مراقبت از خود در بیماران مزمن وجود ندارد. اما بررسی‌های زیادی در این خصوص شده که نشان می‌دهند، مهارت‌های ارتباطی پزشکان گامی مؤثر در ایجاد ارتباط دوجانبه بین پزشک و بیمار است.
یک مطالعه توصیفی مقطعی به‌منظور تعیین تأثیر قابلیت ارتباطی پزشکان بر رضایت بیماران، رضایت بیماران مراجعه‌کننده به ۸کلینیک تخصصی دانشگاهی را بررسی کرده که بیماران و همراهان آنها خاطرنشان کرده‌اند که نحوه رفتار پرسنل درمان به‌ویژه پزشک معالج نه‌تنها باعث کاهش ترس و اضطراب آنها می‌شود، بلکه می‌تواند امید و اطمینان بیشتری به بهبود حال بیماران ببخشد.

منبع: europepmc و ncbi

این خبر را به اشتراک بگذارید