• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 6 شهریور 1402
کد مطلب : 201392
+
-

یک آزمون تا پایان خانه‌نشینی پرستاران

پیش‌بینی می‌شود با برگزاری آزمون استخدامی در مهر امسال،مشکل پرستاران بیکار شده در دوران پسا کرونا حل شود

گزارش
یک آزمون تا پایان خانه‌نشینی پرستاران

مریم سرخوش-روزنامه‌نگار

بالاخره پس از چند مرحله تعویق در برگزاری آزمون استخدامی پرستاران، وعده آخر 21 مهر اعلام شده و مسئولان وزارت بهداشت امیدوارند که با برگزاری بموقع این آزمون، قول استخدام پرستاران بیکار شده در دوران پسا  کرونا تا پیش از روز پرستار (28 آبان) محقق شود.

چرا آزمون به تعویق افتاد؟
روزهای سخت پاندمی کرونا فراموش‌شدنی نیست و فراموش‌نشدنی‌تر از آن روزها، کادر بهداشت و درمانی هستند که از جان خود برای نجات بیماران گذشتند. پرستارانِ طرحی و قراردادی که قرار بود در همان روزهای منتهی به فروکش کردن پاندمی کرونا استخدام شوند، اما وعده جذب‌شان در نظام سلامت هنوز محقق نشده و این در حالی است که حوزه درمان کشور هم با کمبود پرستار مواجه است. وزارت بهداشت در دولت سیزدهم تلاش کرده تا برای اینکه گوشه‌ای از کمبود نیرو در مراکز درمانی را پُر کند، مجوز جذب ۲۵ هزار نیروی انسانی در وزارت بهداشت را از سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه بگیرد که بخشی از این افراد همان پرستاران هستند.  عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت پیش از این درباره کسب این مجوز گفته بود: «از مجموع مجوز جذب ۲۵ هزار و ۱۰۰ نفر نیروی انسانی مورد نیاز وزارت بهداشت، ۵۰ درصد سهم گروه پرستاری است که ۸۸۸۰ نفر پرستار در بخش درمان، ۳۵۰۰ نفر در اورژانس‌های پیش بیمارستانی و ۲۷۰ نفر بهیار بعد از سال‌ها استخدام خواهند شد.» آزمونی که البته چند مرتبه با تغییر زمان به تعویق افتاد. پیش از این عبادی درباره تاخیر در برگزاری این آزمون گفته بود: «در سنوات گذشته پس از اخذ مجوزهای لازم، مسئولیت برگزاری آزمون با وزارت بهداشت بود اما امسال سازمان امور استخدامی هم ورود کرده و با وجودی که قرار بود آزمون استخدامی در تیر یا مرداد 1402 برگزار شود، به دلیل لزوم هماهنگی‌های بین دستگاهی، با بروز تاخیر در برگزاری آزمون مواجه شده‌ایم.»

با این آزمون، پرستار بیکار نخواهیم داشت
سیف‌الله مرادی، مدیرکل منابع انسانی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با همشهری از برگزاری قطعی آن در مهر امسال خبر می‌دهد. او درباره زمان برگزاری این آزمون بیان می‌کند: «تاریخ برگزاری این آزمون 21 مهر امسال خواهد بود و تقریبا 12 هزار نفر در گروه پرستاری جذب می‌شوند. پیش‌بینی ما این است که با برگزاری این آزمون، دیگر پرستار بیکاری وجود نداشته باشد.» مرادی در پاسخ به ادعای مطرح شده از سوی رئیس کل سازمان نظام پرستاری که بیش از 17 هزار پرستار دوران کرونا اکنون خانه‌نشین هستند و این آزمون منجر به جذب تمامی آنها نخواهد شد، بیان می‌کند: «این آمارها صحت ندارد و پیش‌بینی می‌شود که با برگزاری این آزمون آمار پرستاران خواهان اشتغال در این حوزه مشخص شود. به نظر می‌رسد که اگر همین 8 هزار نفر هم در آزمون شرکت کنند و جذب شوند، باعث مسرت خواهد شد.» او درباره توزیع این پرستاران  هم عنوان می‌کند: «بحث ما در این مجوز، استخدام در پروژه‌های جدیدی است که مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند. معمولا این پروژه‌ها با نگاه مناطق کم‌برخوردار دیده شده است. همچنین با نگاه ویژه به قانون جوانی جمعیت، جذب ماما هم دیده شده است. سعی کردیم در برگزاری این آزمون، تمام بخش‌ها و نیروهای مورد نیاز آنها را ببینیم.»

زمان اشتغال به کار پرستاران جدید
مدیرکل منابع انسانی وزارت بهداشت درباره کمبود نیروی انسانی در بخش پرستاری هم توضیح می‌دهد: «در این باره شاخص مشخصی نداریم اما در متوسط کشوری به ازای هر تخت 1.1 پرستار شاغل داریم که این عدد در بیمارستان‌هایی که ضریب اشغال تخت بالاست به 1.5 تا 2 پرستار به ازای هر تخت هم می‌رسد. در بیمارستان‌هایی که ضریب اشغال پایینی دارند، این عدد به 0.8 کاهش پیدا می‌کند. در میانگین جهانی هم نٌرم واحدی وجود ندارد و در بسیاری از کشورهای دنیا بحث جمعیت است نه میزان تخت؛ نگاه آنها به تمام گروه‌های درمانی است. یعنی هر 10 نفر جمعیت را با پرستار، ماما، نیروهای اتاق عمل و... در نظر می‌گیرند اما این آمار در پرستاران ایرانی فقط به ازای هر تخت و در بحث‌های درمانی محاسبه می‌شود.»
مرادی درباره زمان اشتغال به کار پرستاران شرکت‌کننده در آزمون استخدامی هم بیان می‌کند: «باید فرآیند استخدامی این آزمون طی شود. اعلام شده که 21 آبان ماه نتیجه اولیه این آزمون منتشر خواهد شد. پس از برگزاری‌ آزمون هم پرستاران وارد فرآیند گزینش می‌شوند که ۴ تا ۶ هفته زمان می‌برد. تلاش این است که این نیروها به سرعت جذب نظام سلامت کشور شوند.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید