• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 6 شهریور 1402
کد مطلب : 201372
+
-

از نابازیگری تا فلسفه زندگی

نگآه
از نابازیگری تا فلسفه زندگی

7سال پس از مرگ عباس کیارستمی، همچنان کتاب‌هایی به زبان‌های مختلف درباره سینمای این فیلمساز برجسته منتشر می‌شود. جدیدترین کتابی که به فارسی درباره کیارستمی منتشر شده به قلم روبرت صافاریان، منتقد، مترجم و مستندساز است که سال1395 هم کتاب «سینمای عباس کیارستمی» را در انتشارات «روزنه» درباره سینمای کیارستمی منتشر کرده بود.
صافاریان در توضیح نوشتن کتاب دومی درباره کیارستمی نوشته: «6سال بعد از انتشار کتاب «سینمای عباس کیارستمی» به قلم نویسنده، اکنون چرا کتاب دومی درباره او؟ اندکی پس از انتشار آن کتاب و بعد از مرگ غم‌انگیز عباس کیارستمی، درباره‌اش بسیار گفته و نوشته شده است. کتاب‌های تازه‌ای منتشر شده‌اند، منتقدان مقاله‌ها نوشته‌اند و مصاحبه‌های چاپ‌نشده‌اش به طبع رسیده است. اکنون درباره‌ پشت‌صحنه‌ فیلم‌های او و زندگی خصوصی‌اش اطلاعات خیلی بیشتری در دسترس همگان بوده و فیلم جدیدی از او به‌نام «۲۴فریم» به نمایش درآمده است. این کتاب با نظری به همه این موارد نوشته شده و برخی از مباحثی که شاید به قدر کفایت به آنها پرداخته نشده باشد در این کتاب با تفصیل بیشتری مورد بحث قرار گرفته‌اند؛ همچون نابازیگری در فیلم‌های او، شعر و قالب کوتاه در آثارش و... کیارستمی جلوی دوربین.» این کتاب در 328صفحه و با قیمت 235هزار تومان از سوی نشر مرکز منتشر شده است.
همچنین، ابتدای امسال نیز کتاب «مصاحبه‌های عباس کیارستمی» به کوشش مونیکا رِیش از سری مصاحبه‌های سینمایی انتشارات دانشگاه می‌سی‌سی‌پی به انگلیسی منتشر شد. در این کتاب 18مصاحبه، سخنرانی و محتویات دیگری از دوران کاری کیارستمی برای نخستین‌بار به انگلیسی ترجمه شده است. این کتاب علاوه بر بررسی مهارت کیارستمی، پرتویی بر فلسفه زندگی او نیز می‌تاباند و تصویری جامع از این فیلمساز از طریق گفت‌وگو با روزنامه‌نگاران، محققان سینما، منتقدان، دانشجویان و تماشاگران ارائه می‌دهد

این خبر را به اشتراک بگذارید