• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 5 شهریور 1402
کد مطلب : 201255
+
-

سازها برای «وداع» کوک می‌شوند

اجرای حسام‌الدین سراج با همراهی ارکستر ملی ایران

موسیقی
سازها برای «وداع» کوک می‌شوند

ارکستر ملی ایران با اجرای ویژه پوئم‌سمفونی «وداع» با خوانندگی حسام‌الدین سراج در تالار وحدت روی صحنه می‌رود. به گزارش خبرنگار همشهری، اوایل دهه80 بود که آلبوم «وداع» سراج تولید شد؛ آلبومی در 2نوار کاست که در آن دوران، سر‌و‌صدای زیادی به پا کرد. این آلبوم در قالب 2مجموعه «وداع۱» و «وداع۲» شامل 8قطعه موسیقی، براساس اشعار عثمان سامانی با آهنگسازی سیدمحمد میرزمانی و ترانه‌سرایی غلامرضا کافی توسط مرکز موسیقی حوزه هنری تولید شد.

از کاست تا کنسرت
این آلبوم آنقدر شهرت یافت که چندین‌بار حتی در دهه90 باز نشر شد. کنسرت‌های «وداع» سراج نزدیک به یک دهه از سال۸۹ البته با وقفه‌هایی برگزار شد. سراج همچنین در سال1391 و به‌صورت 2سال پیاپی، در کنسرتی عاشورایی، قطعه‌های آلبوم «وداع» را با ارکستری به رهبری سیدمحمد میرزمانی در برج میلاد تهران روی صحنه برد. سراج از خوانندگان موسیقی ایرانی است که طی سال‌های اخیر بیشترین تمرکز خود را معطوف به آثار ناب موسیقی مذهبی کرده است؛ آثاری بر گرفته از اشعار شاعران صاحب‌نامی ازجمله عثمان سامانی و محتشم کاشانی به‌دلیل غنای محتوایی و البته موسیقی خوبی که روی آنها گذاشته شده است.

وداع در تالار وحدت
قرار است هشتم شهریورماه، کنسرت «وداع» در آستانه اربعین حسینی بعد از 10سال بار دیگر روی صحنه برود. در این کنسرت، ارکستر ملی ایران، حسام‌الدین سراج را در تالار وحدت همراهی می‌کند. آهنگسازی پوئم‌سمفونی وداع را حسام‌الدین سراج و تنظیم آن برای ارکستر را سیدمحمد میرزمانی برعهده دارند. رهبر این اجرای ارکستر ملی ایران نیز همایون رحیمیان است. همچنین ساعد باقری «وداع» را با همراهی گروه کر بنیاد رودکی روایت می‌کند. قطعات «راز»، «آینه عشق»، «باده الست»، «سرخیل مستان»، «وحدت عاشقانه»، «غریب آشنا»، «یک دل و یک یار»، «سر حق»، «عاشق‌کشی»، «ساز مستی»، «داستان‌سرا»، «شوخ شیرین ۱ و ۲»، «وداع»، «پریشانی»، «غریبه» و «گریه خون» آثار این آلبوم را تشکیل می‌دهند.

عارفانه‌ای در اشعار وداع
حسام‌الدین سراج درباره اشعار این آلبوم ‌می‌گوید: «عثمان سامانی یکی از قوی‌ترین مرثیه‌سراهای جهان است. او شاعری با شخصیت بی‌نظیری است که صنایع ادبی و ظرایف شعری نهفته در اشعارش علت انتخاب او بود. اشعار وی جنبه عرفانی، عاشقانه و حماسی دارد که برای یک اجرای ارکسترال فوق‌العاده است. این شاعر در زمینه صنعت شعری و ادبی در نوع خودش بی‌نظیر است و حماسه را در عین عرفان و عشق را در عین حکمت به‌هم‌آمیخته و با صنعت شعری قدیم اشعاری را خلق کرده که ما امروز واقعا از خواندن این شعرها لذت می‌بریم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید