• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 3 دی 1396
کد مطلب : 2012
+
-

پیش‌بینی تحلیلگران از مسیر حرکت بورس

تحلیلگران می‌گویند رشد واقعی شاخص هنوز آغاز نشده است

بورس تهران
پیش‌بینی تحلیلگران از مسیر حرکت بورس

شاخص بورس تهران روز شنبه یک‌بار دیگر با یک صعود پرقدرت رکورد تازه‌ای را ثبت کرد.  با این حال تحلیلگران می‌گویند رشد واقعی شاخص هنوز آغاز نشده است. اکنون پرسش این است که روند رو به رشد شاخص تا کجا ادامه پیدا خواهد‌کرد؟

به گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته با 1307واحد رشد معادل 1.4درصد رشد کرد و به 96هزار و 816 واحد رسید. این محدوده‌ای است که تقریبا هیچ کارشناسی 6ماه پیش قادر به پیش‌بینی آن نبود. اوایل سال که شاخص در محدوده 87‌هزار واحد بود اغلب کارشناسان روند رو به رشد شاخص را چندان پرقدرت ارزیابی نمی‌کردند زیرا وزن عوامل سیاسی را بر شاخص بسیار زیاد می‌دانستند.

اکنون هم کارشناسان معتقدند هنوز زود است که در مورد ادامه روند شاخص در روز‌های آینده با قطعیت اظهارنظر کرد زیرا بخش عمده‌ای از رشد شاخص ناشی از عواملی خارج از قواعد بنیادین بازار سرمایه است. به‌زعم کارشناسان، هنوز وزن برجام و تحولات سیاسی بر شاخص بورس بسیار سنگین است و نمی‌توان با قطعیت گفت آیا روند رو به رشد شاخص ادامه خواهد یافت یا خیر.

فعالان بازار سرمایه اکنون در انتظار تصمیم ترامپ در مورد لغو شدن یا نشدن برجام هستند. 70روز پیش که ترامپ در مورد لغو برجام پشت تریبون رفت برخی‌ها گمان می‌کردند که کار برجام تمام خواهد شد اما وقتی ترامپ تصمیم در مورد لغو برجام را برعهده کنگره گذاشت ماجرا برای فعالان بازار سرمایه فرسایشی شد و خیلی‌ها استدلال می‌کردند که کنگره حتما برجام را لغو خواهد کرد اما کنگره هم تشکیل جلسه داد و برجام را لغو نکرد.

این بازی رفت و برگشت همچنان ادامه دارد و بار دیگر کنگره تصمیم‌گیری در مورد برجام را به ترامپ واگذار کرده است. در همین دوره فرسایشی قیمت دلار رشد کرد، نفت از مرز 60 دلار عبور کرد و به 65 دلار رسید و پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس افزایش یافت. اینها عواملی بودند که منجر به رشد شاخص‌های بورس شدند که ظرف 2ماه گذشته با وجود فشار سنگین سیاسی علیه ایران شاخص‌ها را با خود بالا کشیده‌اند. با این همه هنوز هم برخی فعالان بازار سرمایه در انتظار تصمیم ترامپ در مورد لغو برجام هستند.

اما گروه دیگری از سرمایه‌گذاران که بخش مهمی از آنها سهامداران حقوقی هستند تحت‌تأثیر رشد قیمت نفت،  دلار و افزایش پیش‌بینی سود شرکت‌ها شروع به خرید سهام کرده‌اند و این موضوع منجر به رشد قیمت سهام شرکت‌های بزرگ بورس شده است. در این مدت 2اتفاق مهم دیگر هم افتاد؛ در وهله اول نرخ سود بانکی تا 15درصد کاهش یافت و در وهله دوم صندوق‌های سرمایه‌گذاری مکلف شدند منابع مالی‌شان را از بانک‌ها خارج و صرف خرید سهام یا اوراق بدهی کنند.

این دو عامل هم در کنار عوامل سه گانه قبلی دست به دست هم دادند تا دیروز شاخص بورس خیلی زودتر از آنچه همه فکر می‌کردند به محدوده 100هزار واحد نزدیک شود.  تحلیلگران چند ماه پیش انتظار داشتند که شاخص بورس حداکثر تا اواخر سال‌جاری بتواند به 100هزار واحد برسد اما حالا که 3ماه به پایان سال مانده است شاخص بورس فقط چند گام تا رسیدن به مرز 100هزار واحد فاصله دارد. این رشد شتابان این پرسش را مطرح کرده است که رشد شاخص تا چه ارقامی ادامه پیدا می‌کند.

حال بازار خوب است داریوش روزبهانه، کارشناس بازار سرمایه در این باره به همشهری گفت: آنچه بازار سهام را با رشد مواجه کرده است رشد قیمت سهام تعداد کمی از شرکت‌های بورس است؛ بنابراین نمی‌توان چندان شاخص را ملاک و معیار مناسبی برای رشد بازار درنظرگرفت. از او پرسیدیم آیا بدون درنظر گرفتن شاخص، حال بازار خوب یا بد است، پاسخ داد: حال بازار خوب است اما با این حال نمی‌توان گفت که رشد در یک دوره طولانی ادامه خواهد داشت چرا که سایه عوامل سیاسی مانند برجام به‌شدت بر بازار سهام سنگینی می‌کند.

او به رویداد‌های پیش روی بازار اشاره کرد و گفت: بازار سهام تحت‌تأثیر عواملی چون افزایش قیمت دلار و نفت با رشد مواجه شده است؛ با این حال فعالان بازار منتظرند تا ماه ژانویه سر برسد و متوجه شوند آیا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا واقعا از برجام خارج خواهد شد یا خیر؟ او با بیان اینکه اگر فعالان بازار سرمایه به این نتیجه برسند که بازی رفت و برگشت برجام به کنگره و ترامپ تمامی ندارد بازار دوباره رشد خود را آغاز خواهد کرد.

روزبهانه به انتشار گزارش‌های 9ماهه شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: گزارش‌های مالی 6ماهه شرکت‌های بورس چشم‌انداز مناسبی را ترسیم می‌کرد. چنانچه در گزارش‌های 9ماهه این روند تکرار و تکلیف برجام هم روشن شود بازار سهام یک رویه صعودی دیگر را آغاز خواهد کرد. به زعم روزبهانه، رشد این روز‌های شاخص فقط ناشی از رشد قیمت تعداد کمی از شرکت‌های شاخص‌ساز در بورس است. ثانیا فعالان بازار سرمایه 60روز را با این واهمه سپری کردند که احتمال دارد کنگره آمریکا که ترامپ تصمیم‌گیری در مورد برجام را به آنها واگذار کرده بود، برجام را لغو کند.

 

شاخص 135 هزار واحد تا سال 1400

بهزاد صمدی، یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم در مورد روند رو به رشد شاخص گفت: از قبل هم پیش‌بینی می‌شد که شاخص بورس در سال‌جاری به 100هزار واحد برسد اما خیلی بیشتر از آنکه پیش‌بینی می‌شد به محدوده 100هزار واحد نزدیک شد.  او درباره دلایل رشد شاخص گفت: دلیل رشد شاخص، کاهش نرخ سود بانکی و ورود نقدینگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که توانست قیمت سهام بخشی از شرکت‌ها را با خود بالا بکشد.

او به رشد قیمت نفت اشاره کرد و گفت: همانطور که قبلا هم پیش‌بینی کرده بودم قیمت نفت به مرز 65 دلار رسید و تا ژانویه امسال به محدوده 70 دلار خواهد رسید؛ همین موضوع عاملی برای رشد شاخص در ماه‌های آینده خواهد بود.او درباره سرنوشت شاخص در روز‌های آینده گفت: وقایعی در راه است که می‌تواند حرکت رو به رشد شاخص را آهسته کند اما از پاییز سال آینده بار دیگر روند رو به رشد آغاز خواهد شد و پیش‌بینی من این است که شاخص کل بورس تهران بتواند تا پایان دوره ریاست‌جمهوری فعلی یعنی سال1400 به محدوده 135هزار واحد برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید