• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 4 شهریور 1402
کد مطلب : 201153
+
-

آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع چگونه در ایران کاهش یافت؟

طی هفته‌های گذشته رویشگاه‌های جنگلی در لرستان، کردستان، ایلام و شمال کشور دچار آتش‌سوزی شدند و صدها هکتار از این عرصه‌ها در آتش سوخت. آتش‌سوزی‌ عرصه‌های منابع طبیعی به‌ویژه در رویشگاه‌های زاگرسی به‌دلیل شرایط توپوگرافی و صعب‌العبور بودن منطقه با وجود تلاش‌های فراوان برای عملیات اطفای حریق، چند روز طول کشید و تعلل در اطفای آنها به رسانه‌ها کشید و این تصور در مردم ایجاد شد که آتش‌سوزی‌های منابع طبیعی ایران امسال نه‌تنها شدت یافته بلکه در وسعت بیشتری نیز گسترش داشته است. اما اینطور نیست و اصل ماجرا آن است که در 2 سال اخیر برخلاف آمارهای سالانه طی 10سال گذشته، وسعت و تعداد آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی ایران کاهش یافته و براساس آخرین آمارها در 2 سال اخیر حتی 7هزار هکتار از میانگین سالانه آتش‌سوزی جنگل و مرتع در ایران کاهش یافته است.
اما دلیل کاهش آتش‌سوزی طبیعت ایران چه بود و چگونه در 2 سال اخیر دولت سیزدهم موفق به حفظ بیشتر عرصه‌های طبیعی از شراره‌های آتش شد؟ حجم کمک‌ها برای اطفای حریق آتش‌سوزی جنگل و مرتع در ایران به سازمان منابع طبیعی و سازمان حفاظت محیط زیست افزایش یافته و دولت با تامین بودجه خرید تجهیزات مهار و اطفای آتش توانست دمنده‌های بیشتر و حتی سورت‌های پروازی بیشتری به اطفای حریق جنگل و مرتع تخصیص دهد.
آموزش نیروهای داوطلب یا یگان‌های امدادی برای اطفای حریق جنگل و مرتع، بارش‌های نسبتا خوب در کشور که سطح جنگل‌ها و مراتع را مرطوب نگه داشت به همراه توافقات قوی با دستگاه‌های نظامی کشور به‌منظور تخصیص بالگرد و هواپیمای اطفای حریق جنگل و از همه مهم‌تر آموزش‌های ارائه شده به مردمی که قصد ورود به جنگل‌ها را دارند در شیوه آتش‌افروزی و خاموش کردن آتش پس از اتمام حضور در جنگل‌ها همگی کمک کرد تا 7هزار هکتار جنگل و مرتع ایران در تابستان داغ کشور از زبانه‌های آتش در امان بمانند و میانگین سالانه آتش‌سوزی جنگل و مرتع با اقدامات خوب صورت‌گرفته در 2 سال اخیر کاهش یابد.
میانگین سالانه آتش‌سوزی جنگل و مرتع در ایران آنطور که در ارقام ذکر شده در این گزارش آمده است 21هزار هکتار در سال است که این میزان در 2 سال اخیر با 7هزار هکتار کاهش مواجه شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید